چکیده:
برنامهریزی آموزشی یک ابزار نیرومند برای تجزیه و تحلیل مسائل آموزش و پرورش به شمار میآید؛ وجود مسائل بیشمار در نظامهای آموزشی از قبیل، ضرورت ارتقای کیفی سازمانهای آموزش وپرورش، پیشرفت روز افزون جوامع، پیشرفت دانش و تکنولوژی، گسترش نظامهای آموزشی، افزایش تقاضا برای آموزش و عدم کارآیی و اثربخشی روشها ورویکردهای سنتی در برنامهریزی و مدیریت سازمانها، موجب شده است تا برنامهریزی و مدیریت استراتژیک به منزلهی پاسخی برای این مسائل مطرح شود. این پژوهش مولفههای تمرکززدایی، سیستم اطلاعات مدیریت آموزش و پژوهشهای کیفی را به عنوان چالشهای پیشروی برنامهریزی و مدیریت استراتژیک در آموزش و پرورش استان اصفهان مورد بررسی قرار داده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. جامعهی آماری تحقیق، شامل 1593 نفر مدیران، برنامهریزان وکارشناسان ادارات آموزش وپرورش استان اصفهان میباشد. در نمونهگیری از روش خوشهای چند مرحلهای و طبقهای متناسب با حجم استفاده شده است؛ و از بین مدیران، برنامهریزان و کارشناسان تعداد 220 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. از پرسشنامهی محقق ساخته برای گردآوری دادهها استفاده شده است. روایی پرسشنامه از طریق یک مطالعه مقدماتی و با استفاده از نظرات20 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و کارشناسان آموزش وپرورش مورد سنجش قرارگرفته است. برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده و مقدار آن 96/0 برآورد شده است. تجزیه وتحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که پاسخگویان همه مولفههای مورد نظر در این تحقیق را، در تحقق برنامهریزی و مدیریت استراتژیک موثر میدانند و به ترتیب مولفههای سیستم اطلاعات مدیریت با میانگین 79/2 وتمرکززدایی با میانگین78/2 وپژوهشهای کیفی با میانگین74/2 حائز اهمیت شناخته شده است.
خلاصه ماشینی:
ir"/> ـ اکرم آقاسی<FootNote No="51" Text="کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی از دانشگاه اصفهانتاریخ وصول: 5/10/84 ـ پذیرش نهایی: 31/3/85"/> <H1>چکیده</H1> برنامهریزی آموزشی یک ابزار نیرومند برای تجزیه و تحلیل مسائل آموزش و پرورش به شمار میآید؛ وجود مسائل بیشمار در نظامهای آموزشی از قبیل، ضرورت ارتقای کیفی سازمانهای آموزش وپرورش، پیشرفت روز افزون جوامع، پیشرفت دانش و تکنولوژی، گسترش نظامهای آموزشی، افزایش تقاضا برای آموزش و عدم کارآیی و اثربخشی روشها ورویکردهای سنتی در برنامهریزی و مدیریت سازمانها، موجب شده است تا برنامهریزی و مدیریت استراتژیک به منزلهی پاسخی برای این مسائل مطرح شود.
این پژوهش مؤلفههای تمرکززدایی، سیستم اطلاعات مدیریت آموزش و پژوهشهای کیفی را به عنوان چالشهای پیشروی برنامهریزی و مدیریت استراتژیک در آموزش و پرورش استان اصفهان مورد بررسی قرار داده است.
نتایج پژوهش نشان داد که پاسخگویان همه مؤلفههای مورد نظر در این تحقیق را، در تحقق برنامهریزی و مدیریت استراتژیک مؤثر میدانند و به ترتیب مؤلفههای سیستم اطلاعات مدیریت با میانگین 79/2 وتمرکززدایی با میانگین78/2 وپژوهشهای کیفی با میانگین74/2 حائز اهمیت شناخته شده است.
سؤال 3- تا چه اندازه پژوهشهای کیفی در زمینهسازی و اجرای برنامهریزی و مدیریت استراتژیک مؤثر است؟ <رجوع شود به تصویر صفحه>نتایج جدول شمارهی 4 توزیع فراوانی و درصد پاسخ سؤالهای مربوط به مقولهی پژوهشهای کیفی، نشان میدهد که بیشترین تأثیر بر تحقق برنامهریزی و مدیریت استراتژیک در این مقوله به«گسترش پژوهشهای مبتنی بر کیفیت عملکرد دانشآموزان در آموزش و پرورش استان» با 68 درصد و کمترین تأثیر به گویههای «کاربست یافتههای پژوهشی در افزایش اثربخشی سازمان آموزش و پرورش استان» و «کاربست یافتههای پژوهش در بهبود برابری فرصتهای آموزشی» هر دو با 5/55 درصد اختصاص یافته است.
نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که وجود یک سیستم اطلاعات مدیریت در نظام آموزشی استان از موارد مؤثر در تحقق برنامهریزی و مدیریت استراتژیک میباشد.