چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی اثر یک دوره تمرین بدنی بر عملکرد شناختی و فاکتور نروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) در کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی (ADHD) بود. این تحقیق به روش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. شرکتکنندگان شامل 25 دانشآموز پسر 10 تا 7 سال مراجعهکننده به کلینیک ویژه بیمارستان روانپزشکی ابنسینا مشهد بودند که بهطور تصادفی به دو گروه (کنترل و تجربی) تقسیم شدند. گروه تجربی در یک برنامه ورزشی به مدت 24 جلسه و هر جلسه به مدت 75 دقیقه، شرکت کردند. تمامی شرکتکنندگان آزمون استروپ و آزمون برو نه برو را قبل و بعد از تمرین ورزشی اجرا کردند. همچنین نمونههای خونی شرکتکنندگان برای اندازهگیری BDNF سرم قبل و بعد از دوره مداخله فعالیت بدنی گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون ANCOVA انجام شد. نتایج نشان داد که عملکرد شناختی کودکان در گروه تجربی در آزمونهای استروپ و برو نه برو در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنیداری داشته است. همچنین سطوح BDNF سرم نیز افزایش معناداری را نشان داد (05/ 0>p). این یافتهها نشان داد (p=0/001) که یک برنامه ورزشی سازمانیافته به بهبود عملکرد شناختی و درمان کودکان مبتلابه ADHD کمک میکند.
خلاصه ماشینی:
استاديار، پژوهشگاه تربيتبدني و علوم ورزشي، تهران، ايران چكيده هدف از اين مطالعه بررسي اثر يك دوره تمرين بدني بر عملكرد شناختي و فاكتور نروتروفيك مشـتق از مغـز (BDNF) در كودكان مبتلا به اختلال نارسايي توجه / فزون كنشي (ADHD) بود.
همچنين در آزاد شدن دوپامين 8 كه اغلب براي Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) Executive function (EF) Prefrontal cortex Cognitive inhibition Cognitive behaviora Brain derived nerotrophic factor Hippocampus Dopamin درمانADHD به كار مي رود، تأثيرگذار است (7).
همچنين محققان اندازه گيري مكانيسم هاي زيربنايي فيزيولوژيكي مانند BDNF را در كودكان مبتلا به ADHD براي توضيح نتايج برنامه هاي ورزشي مختلف بر روي شناخت ضروري دانستند كه از اين منظر نيز مطالعات بسيار كم و ناقص است (2،13).
پس از گرفتن فرم رضايت نامة كتبي از والدين كودكان، آزمودني ها براساس زير نوع ADHD به صورت تصادفي به دو گروه مساوي مداخلة فعاليت بدني (13 نفر) و كنترل (13 نفر) تقسيم شدن > براي اندازه گيري بازداري شناختي از نسخة رايانه اي آزمون استروپ استفاده شد.
نتايج تحليل ANCOVA جهت مقايسة عملكرد دو گروه در آزمون هاي تحقيق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتيجه گيري هدف از اين مطالعه بررسي اثر يك دورة تمرين بدني بر عملكرد شناختي و BDNF سرم در كودكان مبتلا به ADHD بود.
در حد اطلاع نويسندگان، اين اولين مطالعه اي است كه با طراحي يك برنامة فعاليت بدني كنترل شده و متناسب با نيازهاي شناختي كودكان مبتلا به ADHD، اثر آن را بر بازداري و BDNF سرم اين كودكان بررسي مي كند.