چکیده:
صلح و همزیستی مسالمتآمیز انسانها و ملتها با یکدیگر، هم در درون مرزها و هم در عرصۀ نظام بینالملل از ضرورتهای ارکان پایدار تمدن بشری و منطبق بر فطرت و طبیعت بشر در طول تاریخ بوده است. اسلام، آیات متعدد قرآن کریم، اندیشمندان و فقهای جهان اسلام نیز بر اصالت صلح در روابط جوامع و ملتها تأکید و توجه جدی دارند. با توجه به تأثیر مستقیم اصول شریعت اسلام در شکلگیری نظام جمهوری اسلامی ایران و تدوین قانون اساسی و اصول سیاست خارجی، همانگونه که ملاحظه میشود، در طول بیش از سه دهه حیات جمهوری اسلامی، روابط ما با سایر ملتهای دنیا تا حدودی رفتاری صلحآمیز و مبتنی بر احترام متقابل بوده و به اصالت صلح در اسلام و بهتبع آن در سیاست خارجی، بهعنوان اصلی مسلم و بدیهی توجه جدی شده است. دولتمردان در ایران همواره دو رویکرد متفاوت نسبت به اصل صلح در این مدت به جامعۀ جهانی عرضه کردهاند که یکی پذیرفته شده و دیگری نادیده انگاشته شده است.
Islam ، various verses of the Holy Quran ، Muslim scholars and jurists، peace، relationships ، communities and nations as well as the originality and attention are highlighted . According to Islamic Sharia direct impact on the formation of the Islamic Republic of Iran and the drafting of the constitution and the principles of foreign policy ، as can be seen during more than three decades of the Islamic Republic ، our relations with other nations of the world behaves somewhat Peace violence and peace in Islam is based on mutual respect and authenticity، and shortage of foreign policy ، the main attention is clear and obvious . Always two different approaches towards peace in the international community during this period offered by the government is one acceptable and the other has been ignored .
خلاصه ماشینی:
با بررسی و دقت در آیات متعدد قرآن کریم و دیدگاه های اندیشمندان و فقهای اسلامی دیده میشود که صلح در اسلام اصالت دارد و به جنگ جز در نمونه های استثنایی توجه نشده است که اتفاقا ملت های مختلف و حقوق بین الملل نیز امروزه بر آن نمونه ها توافق دارند.
دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز اصل صلح را که برگرفته از اندیشۀ سیاسی اسلام است از موضوع های مهم رفتار سیاسی خود در عرصۀ بین المللی میداند و همواره برای تحقق آن تلاش کرده است .
او میگوید: در این سال ها، یک صدای مسلط پیاپی شنیده شده است که گزینۀ جنگ روی میز است ؛ اما امروز بگذارید در برابر این سخن ناکارآمد و غیرقانونی بگویم صلح در دسترس است ؛ پس به نام جمهوری اسلامی ایران در گام نخست پیشنهاد میکنم طرح جهان علیه خشونت و افراطیگری در دستور کار سازمان ملل متحد قرار گیرد و همۀ دولت ها و سازمان های بین المللی و نهاد مدنی تلاش های جدیدی را برای سوق دادن جهان به این سو سامان دهند.
از این اصول اصالت صلح در اسلام ، قرآن کریم و آرا و آثار اندیشمندان و فقهای اسلامی است که به شکل مستقیم سیاست خارجی ایران را از جنبۀ صلح طلبی تا حدودی تحت تأثیر قرار داده و آثار آن در رفتار و گفتار ایران و دولت مردان این کشور در دوران مختلف آشکار است و به برخی از استنادات آن نیز اشاره شد.