چکیده:
تحقیق حاضر، با هدف مطالعه رابطه بین مدیریت کیفیت جامع بر مدیریت دانش انجام گرفته است. بهمنظور سنجش مدیریت کیفیت جامع از مدل مالکوم بالدریج، شامل شش مولفه رهبری، برنامهریزی استراتژیک، مشتریمداری، مدیریت فرایند، مدیریت منابع انسانی و تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است. مدیریت دانش نیز شامل پنج فرایند کسب دانش، ایجاد دانش، اشتراک دانش، ذخیره دانش و کاربرد دانش در نظر گرفته شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش در زمره تحقیقات توصیفی– پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران، سرپرستان و کارشناسان سازمان اسناد و کتابخانه ملی بوده است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است، که با توجه به جامعه ۸۶۶ نفری کارکنان حجم نمونه مورد نیاز پژوهش ۲۶۶ نفر محاسبه شده است. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد بود که پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 896/0 تایید شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از نرمافزار مدلسازی معادلات ساختاری Smart PLS استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش، فقط میان مولفه رهبری و مدیریت دانش در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت و ارتباط سایر مولفههای مدیریت کیفیت جامع با مدیریت دانش تایید نشدهاند.
خلاصه ماشینی:
بررسی مؤلفههای مدیریت کیفیت جامع در پژوهشهای پیشین (رجوع شود به تصویر صفحه) در این پژوهش برای سنجش مدیریت کیفیت جامع از مؤلفههای رهبری، برنامهریزی استراتژیک، مشتریمداری، مدیریت فرایند، مدیریت منابع انسانی و تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است که در ادامه تعریفی از هر کدام ارائه میشود.
تعریف جامع و قابل قبولتری از مدیریت دانش توسط پتریش ارائه شده که عبارت است از: مدیریت دانش، کسب دانش درست، برای افراد مناسب، در زمان صحیح و مکان مناسب است، بهگونهای که آنان بتوانند برای دستیابی به اهداف سازمان، بهترین استفاده را از دانش ببرند (مرکز کیفیت و بهرهوری آمریکا<FootNote No="176" Text=" American Productivity &amp;amp; Quality Center"/>، 1986).
بررسی مؤلفههای مدیریت ارتباط با مشتری پژوهشهای پیشین (رجوع شود به تصویر صفحه) در این پژوهش برای سنجش مدیریت دانش از مؤلفههای کسب دانش، ایجاد دانش، اشتراک دانش، ذخیره دانش و کاربرد دانش استفاده شده است که در ادامه تعریفی از هر کدام ارائه میشود.
جدول ضریب مسیر و عدد معناداری فرضیه اصلی (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به آماره T برابر با 481/3 که بیشتر از 96/1 است، نتیجه گرفته میشود که رهبری بر مدیریت دانش در سطح اطمینان 95 درصد تأثیر معنادار دارد.
با توجه به رد شدن فرضیه اول که بیان میکند رهبری بر مدیریت دانش در سازمان اسناد و کنابخانه ملی تأثیر دارد پیشنهادهای زیر مطرح میشود: مدیران زمینه تشویق کارکنان برای به اشتراکگذاری دانش را فراهم آورند.
با توجه به رد شدن فرضیه ششم که بیان میکند تجزیه و تحلیل اطلاعات بر مدیریت دانش در سازمان اسناد و کتابخانه ملی تأثیر دارد پیشنهادهای زیر مطرح میشود: مدیران در تمام واحدها به ایجاد سیستمی برای جمعآوری دادههای داخلی در سازمان بپردازند.