چکیده:
موضوع مورد بررسی در این پژوهش پدیده ایران هراسی است که در سال های اخیر، دامنه وسیع تری از رسانه ها، از جمله سینما، را در برگرفته است. بررسی فیلم های سینمایی ساخته شده در هالیوود که به نحوی با ایران مرتبط بوده اند نشان می دهد در این فیلم ها ایران به مثابه «دیگری فرودست» غرب نشان داده شده است.در این راستا فیلم های آمریکایی ساخته شده پیرامون ایران از سال 1979 به بعد و تاثیر آنها بر تشدید ایران هراسی مورد مطالعه قرار گرفت و سه فیلم «آرگو»، «سنگسار ثریا» و «بدون دخترم هرگز» با روش تحلیل محتوای کیفی مطالعه شدند و از تلفیق سه دیدگاه نظریِ: بازنمایی، مطالعات پسااستعماری و نظریه شرق شناسی نیز برای پایه تحلیل استفاده شد، تا به این پرسش پاسخ دهد که «نقش هالیوود در تشدید ایران هراسی پس از انقلاب اسلامی ایران چگونه بوده است؟».نتایج و دستاوردهای بدست آمده حاکی از تأیید فرضیه پژوهش است هالیوود با تصویرسازی منفی از جمهوری اسلامی نقش بسزایی در تشدید ایران هراسی داشته است.
The aim of this research is to investigate the phenomenon of Iranophobia in Hollywood’s productions. The study of Hollywood cinematic films associated with Iran suggests that Iran has been portrayed as ‘a subaltern other’ of the West in these films. In this regard, we investigated American films made about Iran since 1979 and their effects on the intensification of Iranophobia. Doing so we studied three films, ‘Argo’, ‘the Stoning of Soraya’ and ‘not Without My Daughter’, by qualitative content analysis method. To answer the question of ‘what has been the role of Hollywood in exacerbating Iranophobia after the revolution?’, an combination of the three theoretical perspectives of ‘representation’, ‘postcolonial studies’ and ‘Orientalism’ were also used for the basis of our analysis. The results confirm the research hypothesis. Constructing a negative image of the Islamic Republic, Hollywood has played a significant role in intensifying Iranophobia.
خلاصه ماشینی:
در این راستا، فیلمهای آمریکایی ساختهشده دربارة ایران از 1979 م به بعد و تأثیر آنها بر تشدید ایرانهراسی موردمطالعه قرار گرفت و سه فیلم آرگو، سنگسار ثریا، و بدون دخترم هرگز با روش تحلیل محتوای کیفی مطالعه شدند و از تلفیق سه دیدگاه نظری: بازنمایی، مطالعات پسااستعماری، و نظریة شرقشناسی نیز برای پایة تحلیل استفاده شد، تا به این پرسش پاسخ دهد که «نقش هالیوود در تشدید ایرانهراسی پس از انقلاب اسلامی ایران چگونه بوده است؟».
آمریکا از این قدرت نرم استفاده کرده و از آن درجهت اهداف دیپلماسی خود درمقابل سایر کشورها استفاده میکند و از همین روند درمقابل کشور ما و مسلمانان نیز بهره جسته بهگونهایکه این روند بعد از انقلاب ایران و تسخیر سفارت آمریکا در ایران نمود بیشتری داشته است.
آمریکا از این قدرت نرم استفاده کرده و از آن درجهت اهداف دیپلماسی خود درمقابل سایر کشورها استفاده میکند و از همین روند درمقابل کشور ما و مسلمانان نیز بهره جسته بهگونهایکه این روند بعد از انقلاب ایران و تسخیر سفارت آمریکا در ایران نمود بیشتری داشته است.
درنهایت، از سومین سنت نظری با عنوان شرقشناسی، که سعی در بهکارگیری مضامین بازنمایی و مطالعات پسااستعماری در حوزة مطالعات سینمایی دارد، استفاده شد تا به این پرسش پاسخ دهد که «نقش هالیوود در تشدید ایرانهراسی پس از انقلاب اسلامی ایران چگونه بوده است؟».
مردمان کریهالمنظر، سیاهپوست، متوحش، عبوس، و بیسواد آن چیزی است که دربارة مردم ایران در فیلمهای هالیوودی تصویرسازی میشود و بهخوبی نشان میدهد که محور ایرانهراسی در فیلمهای هالیوودی صرفا تخریب جمهوری اسلامی یا حتی دین اسلام نیست، بلکه این فیلمها جامعة ایرانی و مردم آن را بهشکل کاملا منفی و ضدانسانی تصویرسازی میکنند؛ 10.