خلاصه ماشینی:
آفرینش و فلسفهٔ انتظام گیتی در مانویت<FootNote No="308" Text=" این مقاله ترجمهای است از:Sundermann, Werner.
"/> توصیفاتی از کیهانشناسی مانوی در دو متن یونانی هم یافت میشود، یکی تکذیب مکتب مانویت از الکساندر از شهر لیکوپولیس (حدود 300 میلادی) و آکتا آرکلای (نک : آرکلوس) توسط هچی مونس (احتمال تألیف نیمه اول قرن چهارم با یک ترجمه لاتین از اواخر همین قرن و در میان کارهای لاتین اگوستین (354 تا 430)، که شامل ارجاعات بسیار به اصول مانویت است، مخصوصا در ضدیت با اصول بنیادین<FootNote No="323" Text=" Against the letter cornering the beging; pp.
اولین انسان و پسرانش، پنج خدای درخشان،<FootNote No="339" Text="Syr. hamšā elāhē zīwānē; Mid. Pers.
"/> به این ترتیب که روح زنده بلند می شود و انسان نخستین، مسیح باشکوه را رها میکند <FootNote No="360" Text=" Syr. iso Ziwand, Mid. Pers, Xradesahryazad .
مهمترین غفلت دو گزارش بارکانی این است که هیچ صحبتی از رکن نور نیست <FootNote No="361" Text=" Syr: Jesțūn-šubah (mentioned by St. Ephrem), Lat. columna gloriae, Parth.
(نک: بالا) در میان بسیاری از این قطعات مرتبط با آفرینش که توسط ساندرمن چاپ شده است، توصیف دقیقی<FootNote No="368" Text=" 1973, pp.
نهایتا در متن چینی، که در آن قسمتهای دیگر اسطوره آفرینش هم تحریف شده است، روح زنده (باد خالص) تبدیل به روح مقدس شده، که همان خرد روشن <FootNote No="374" Text=" Mid. Pers.
اگر آفرینش به معنای خلق دنیا و طول عمر آن تعریف شود پس این حادثه برای مانویت نقطه آغازین نبوده است و قبل ازتشکیل کیهان، جنگ بین نور و تاریکی و رنــج روح زنده شکل گرفته بود .