چکیده:
رشتههای علمی با توجه به نیازهای نوین جوامع تغییر و تحول مییابند. رشته مطالعات برنامه درسی نیز از این اصل مستثنی نیست. یکی از مفاهیم نوینی که در حوزه مطالعات برنامه درسی مطرح شده است، مشاوره برنامه درسی می¬باشد. تبیین و بازنمایی این مفهوم میتواند در بهبود سطح یادگیری و تحقق اهداف برنامه درسی موثر باشد. در پژوهش حاضر مشاوره برنامه درسی بهعنوان مفهومی تازه در حوزه مطالعات برنامه درسی موردبحث قرار میگیرد. رویکرد این پژوهش کیفی و از نوع مرور نظاممند میباشد. برای جمعآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانهای، بررسی اسناد و جستجوها در منابع داده و اطلاعات اینترنتی استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مفهوم مشاوره برنامه درسی جایگاه و مبنای نظری خود را در نظریههای نو مفهوم پردازان ازجمله نظریه پدیدارشناسی و اتوبیوگرافی برنامه درسی دارد. همچنین مشاوره برنامه درسی میتواند در ارتقاء سطح یادگیری و روشهای یاددهی- یادگیری و بهویژه توسعه و اعتلای شخصی فراگیران در چارچوب برنامههای درسی نقش مهمی ایفا نماید. رشتههای مشاوره و روانشناسی میتوانند در کنار حوزه مطالعات برنامه درسی در تحقق اهداف مشاوره برنامه درسی موثر باشند.
خلاصه ماشینی:
مفهوم سازی مشاورة برنامۀ درسی به عنوان یکی از قلمروهای نوین حوزة مطالعات برنامۀ درسی ١ Conceptualizing Curriculum Developing Counseling as a New Domain in Curriculum Studies محمدتقی رودی ٢، دکتر کوروش فتحی واجارگاه ٣، دکتر محبوبه عارفی ٤، دکتر رضوان حکیم زاده ٥، دکتر مسعود شریفی رشته های علمی با توجـه بـه نیازهـای نـوین جوامع تغییر و تحول می یابند.
بـه نظر میرسد این وظیفه یکی از وظایف و مسئولیت های حوزة برنامۀ درسـی اسـت کـه مورد غفلت واقع شده است و بایستی با عنوان «مشاوره برنامۀ درسی» تبیـین و بازنمـایی گردد.
Curriculum Leadership 108 سؤالات پژوهش سؤالاتی که در پی میآیند برای توضیح و تبیین ابعاد و حد و مرز مفهوم مشاورة برنامـۀ درسی طرح شده اند.
در تعریف چهارم ؛ برخی از نظریه پـردازان ، بـرای مثـال بـرادی٢ (١٩٩٥)، برنامـۀ درسـی را به عنوان یک سند میدانند- یعنی طرح کلی از دورة آموزشی که بر روی یک تکه کاغـذ نوشته شده است ؛ بنابراین ، برنامۀ درسی با برنامه های مکتـوب رسـمی آمـوزش مـرتبط میشود که توسط وزارتخانه ها و یا ادارات آموزش وپـرورش منتشـر مـیشـود (بـارو و میلبورن ، ١٩٩٠، ص ٨٤).
علاوه بر این در مشاورة برنامۀ درسی روش های یاددهی- یادگیری بـا توجـه بـه الزامـات برنامـۀ درسـی و 1 .
همچنین پیشنهاد می شود در حوزة مطالعات برنامـۀ درسـی برنامـه هـای عملیـاتی بـرای تربیت مشاوران برنامۀ درسی و آموزش مهارت های مورد نیاز به فراگیران این حـوزه در نظر گرفته شود.
Teacher Education Curriculum of Secondary School Teachers, University of Helsinki.
Pearson Education: published by Allyn & Bacon; 7 edition.