چکیده:
هدف این تحقیق ارائهی الگوی برنامه درسی کارآفرینمحور در درس فارسی دورهی ابتدایی میباشد. چراکه اهمّیت و جایگاه زبان فارسی بهعنوان پیامآور جلال و عظمت فرهنگ ایرانی و حافظ وحدت و هویت ملیّ، بر کسی پوشیده نیست و کتاب درسی فارسی، در عین حال که عمدهترین منبع یادگیری فراگیران در زمینهی «خواندن» و «پرورش مهارتهای درک مطلب» است؛ ایفاگر نقشها و فعالیتهای گوناگون برای تحقق اهداف و مهارتهای زندگی است تا با توجه به اهمیت دورهی ابتدایی در زندگی افراد، دانشآموزان را برای زیستن متعالی آماده کند و در جهت تقویت مهارت و نگرش کارآفرینانهی آنان نقش مؤثری ایفا کند. این پژوهش، تحقیقی کاربردی و از حیث روش، تحلیلی و زمینهای میباشد. در این مقاله، بررسی مطالعات انجام شده در زمینهی کارآفرینی، طراحی برنامهی درسی (بهطور خاص برنامهی درسی درس فارسی) و نظریههای مختلف صاحبنظران، منجر به ایجاد یک دیدگاه نظری در مورد برنامهی درسی مبتنی بر مؤلفههای کارآفرینی در درس فارسی گردیده است که در قالب الگوی برنامهی درسی طراحی شده به برنامهریزان درسی و دست اندرکاران تعلیم و تربیت پیشنهاد میشود. لازم به ذکر است الگوی پیشنهادی به 49 نفر از متخصصان برنامهی درسی و کارآفرینی استان یزد ارائه شد تا میزان تناسب الگوی پیشنهادی مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا، پرسشنامهای حاوی 75 گویه طراحی و به گروه موردنظر ارائه گردید. میانگین پاسخها نشان میدهد که از نظر متخصصان مربوطه الگوی پیشنهادی بر اساس مؤلفههای دانش، نگرش و مهارت کارآفرینی بسیار مناسب میباشد.
خلاصه ماشینی:
چراکه اهميت و جايگاه زبان فارسي به عنوان پيام آور جلال و عظمت فرهنگ ايراني و حافظ وحدت و هويت ملي، بر کسي پوشيده نيست و کتاب درسي فارسي، در عين حال که عمده ترين منبع يادگيري فراگيران در زمينه ي «خواندن » و «پرورش مهارت هايدرکمطلب » است ؛ ايفاگر نقش ها و فعاليت هاي گوناگون براي تحقق اهداف و مهارت هاي زندگي است تا با توجه به اهميت دوره ي ابتدايي در زندگي افراد، دانش آموزان را براي زيستن متعالي آماده کند و در جهت تقويت مهارت و نگرش کارآفرينانه ي آنان نقش مؤثري ايفا کند.
در اين پژوهش ، ابتدا اهداف ، محتوا، فعاليت هاي يادگيري و روش ارزشيابي برنامه ي درسي کارآفريني بر اساس سه مؤلفه ي دانش ، نگرش و مهارت کارآفريني تنظيم و پس از بررسي و جمع بندي مطالعات و نظريه هاي مختلف در اين رابطه و همچنين توجه به برنامه ي درسي درس فارسي دوره ي ابتدايي و ويژگيهاي فراگيران ، عناصر برنامه ي درسي پيشنهادي در چارچوب جدول شماره ي ٨ ارائه گرديد.
The degree of conflict between the Farsi curriculum elementary school )third and fourth bases( with reading literacy skills in accordance with the International Pearl Study, Quarterly Journal of Educational Innovations, 9)36(.
Explaining the Characteristics of Multiple Elements of the Undergraduate Curriculum with Emphasis on the Development of Entrepreneurship Skills, Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, No. 54, 1-18 Maleki, H.