چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی پذیرش فناوری اطلاعات در اداره کل آموزش و پرورش فارس بود. جامعه آماری را کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش فارس تشکیل دادند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقه ای تعداد 165 نفر به عنوان نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعین شد. جهت بالا بردن توان آماری و کفایت حجم نمونه 188 پرسشنامه توزیع و جمع آوری گردید. جهت گردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و مورد تأیید قرار گرفت (ضریب آلفای کرونباخ پذیرش فناوری896/0)، جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد سودمندی ادراک شده و مفید بودن ادراک شده، بر نگرش به استفاده تاثیر گذاشته و نگرش به استفاده و تصمیم به استفاده می توانند به عنوان میانجی بر پذیرش و استفاده از فناوری تاثیر گذار باشند (سطح معنی داری01/0). با توجه به شاخص های نکویی برازش، مدل مفهومی پیشنهاد شده معتبر بوده و قابلیت به کارگیری در جامعه مورد نظر را دارا است.
خلاصه ماشینی:
به همین دلیل استفاده و به کارگیری فناوری اطلاعات توجهات زیادی را در حوزه پژوهش به خود جلب کرده است و این باور وجود دارد که در آینده نیز یکی از مهم ترین چالش های تغییر سازمانی را به خود اختصاص دهد( Marche ٢٠١٣,Gupta Sahi ,٢٠٠٣,Macniven ,٢٠٠٢,Warkentin et al)، اما تنها به کارگیری یک فناوری برای کسب مزیت های آن کافی نیست ، بلکه فناوری باید به وسیله کاربران نهایی مورد استفاده قرار گیرد (٢٠٠٧,Ndubisi)، در صورت عدم پذیرش و به کارگیری فناوری جدید توسط کاربران ، سرمایه گذاری در حوزه مورد نظر بی نتیجه خواهد ماند.
مدل پذیرش فناوری در سطح وسیعی از سیستم های اطلاعاتی به تأیید رسیده است و اعتبار و قابل اتکا بودن اجزاء آن اثبات شده است (٢٠١٣,Bedman,٢٠٠٢,Venkatesh)، دیویس در این مدل ، تأثیر غیرمستقیم عوامل خارجی را بر پذیرش فناوری، از طریق تأثیر مستقیم آن بر سهولت استفاده درک شده و سودمندی درک شده مطرح می کند، سهولت استفاده درک شده و سودمندی درک شده مستقیما به وسیله متغیرهای خارجی مشخص میشوند، ضمن آن که نگرش به استفاده از فناوری و قصد استفاده از فناوری، اثر سهولت درک شده و سودمندی درک شده بر متغیر وابسته ، یعنی استفاده واقعی از فناوری را میانجی گری می کند ( ٢٠١٤,.
Factors affecting the adoption of IT by medical staff in hospitals of Tehran University on Technology Acceptance Model.
technology acceptance model and service quality of e-journal of Research and Planning in Higher Education.