چکیده:
این مطلب که موفقیت سازمانهای امروزی در درجه اول بستگی به سرمایه مدیریتی آنان دارد، امری کاملاً پذیرفته شده و غیرقابل انکار است. هدف از این پژوهش تدوین و اعتبارسنجی استعدادهای مدیریتی مدیران مدارس آموزش و پرورش استثنایی قم است. پژوهش به روش آمیخته انجام شده است. نمونهگیری بخش کیفی پژوهش، با تکنیک گلوله برفی و با ابزار مصاحبه انجام شده که بر مبنای آن، از میان 45 مدیر و معاون آموزش و پرورش استثنایی قم، 12 نفر برای مصاحبه انتخاب شدهاند. در بخش کمی پژوهش از میان 180 معلم و مدیرآموزش و پرورش استثنایی، 120 نفر با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. دادههای کیفی پژوهش با تکنیک تحلیل تم و دادههای کمی با نرمافزار Smart PLS تجزیه و تحلیل شدهاند. در بخش کمی، روایی محتوا و پایایی با محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ تأیید شده است. در بخش کیفی، روایی با استراتژی ممیزی بیرونی و پایایی با شیوه پایایی بین دو کدگذار مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج پژوهش منجر به شناسایی 39 ویژگی مدیران استثنایی، در دوازده تم اصلی شده است که عبارتند از: مهارت رهبری، موقعیتشناسی، اعتقاد به کار، عملگرایی، قابلیت حل مسئله، هوش عاطفی، دانشگری، دانش و تجربه تخصصی در زمینه آموزش استثنایی، شناخت گروههای مختلف دانشآموزان استثنایی، مهارت درک ویژه، توانایی مدیریت شرایط ویژه و قابلیتهای ارتباطی ویژه.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش منجر به شناسایی ٣٩ ویژگی مدیران استثنایی، در دوازده تم اصلی شده است که عبارتند از: مهارت رهبری، موقعیت شناسی، اعتقاد به کار، عمل گرایی، قابلیت حل مسئله ، هوش عاطفی، دانشگری، دانش و تجربه تخصصی در زمینه آموزش استثنایی، شناخت گروههای مختلف دانش آموزان استثنایی، مهارت درک ویژه ، توانایی مدیریت شرایط ویژه و قابلیت های ارتباطی ویژه .
روایی واگرا با روش فورنل و لارکر کمال جویی دانش و تجربه تخصصی در زمینه آموزش استثنایی عملگرایی اعتقاد به کار هوش عاطفی شناخت گروهای مختلف دانش آموزان استثنایی توانایی مدیریت شرایط ویژه قابلیت حل مسئله قابلیت های ارتباطی ویژه مهارت درک ویژه موقعیت شناسی مهارت رهبری استعداد برازش مدل ساختاری برازش مدل ساختاری نشان میدهد چگونه متغیرهای پنهان یا به عبارتی سازه های پژوهش ، در پیوند با یکدیگر قرار گرفته اند.
ویژگیهایی نظیر مهارت رهبری، موقعیت شناسی، اعتقاد به کار، عملگرایی، قابلیت حل مسئله ، هوش عاطفی و کمال جویی را که مدیران در تمام مدارس برای موفقیت و برتر بودن به آنها نیازمند هستند، تحت عنوان ویژگی عمومی مدیریتی مطرح شده اند.
ویژگیهایی که مدیران جهت موفقیت در مدارس استثنایی و در مواجهه با کودکان استثنایی به آنها نیازمند هستند، تحت عنوان ویژگی تخصصی و در قالب پنج تم ، دانش و تجربه تخصصی در زمینه آموزش استثنایی، شناخت گروهای مختلف دانش آموزان استثنایی، مهارت درک ویژه ، توانایی مدیریت شرایط ویژه و قابلیت های ارتباطی ویژه ، مطرح شده - اند.
نتایج حاصل پس از بررسی با نرم افزارSmart PLS حاکی از آن است معلمان نیز این ویژگیهای مطرح شده توسط مدیران و معاونین آنها را مورد تأیید قرار داده اند.