چکیده:
ظلم به حیوانات از جرایم شناخته شده در حوزه های قضایی کشورهای مختلف است. اما متاسفانه مقررات کیفری ایران از این جهت بسیار ناقص بوده و به جز مقررات معدودی مستند عام در این خصوص ندارد. در این مقاله با برررسی مبانی جرم انگاری و ارکان تشکیل دهنده سعی گردیده است این جرم با استفاده از مقررات کیفری برخی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده و فرانسه به جامعه حقوقی کشورمان و مراکز حمایت از حقوق حیوانات معرفی گردد. سوال اساسی تحقیق این است که اولا: مبانی جرم انگاری ظلم به حیوانات چیست و اثر انتخاب هرکدام از این مبانی بر ارکان جرم چه خواهد بود؟ و ثانیا: با توجه به بافت فرهنگی و اقتصادی ایران کدام مبنا برای جرم انگاری مناسب کشورمان است؟ مبنای جرم انگاری در این جرم می تواند فایده گرایی به صورت جلوگیری از زیان به انسان از طریق جلوگیری از زیان به حیوان ویا اخلاق گرایی یعنی غلط بودن نفس اعمال خشن نسبت به هر موجودی اعم از انسان یا حیوان باشد. به نظر می رسد دیدگاه اول به جرم انگاری حد اقلی و دیدگاه دوم به جرم انگاری حد اکثری منجرگردد. با توجه به عدم وجود بستر های فرهنگی لازم در کشورمان و علی رغم وجود مبانی شرعی کافی در رعایت حقوق حیوانات در حال حاضر الگوی حد اقلی برای جرم انگاری این عمل در مقررات کیفری ایران مناسبت بیشتری دارد. در چنین الگویی عنصر مادی جرم هر گونه رفتار ظالمانه عمدتا بر جسم حیوان به صورت کشتن یا ایراد رنج غیر ضروری است. موضوع جرم نیز حیوانات از نوع مهره داران هستند و در عنصر معنوی نیز غالبا جرمی عمدی است. از نظر مجازات در کشور هایی که این عمل جرم انگاری شده است، بیشتر درجه جنحه ای دارد. روش تحقیق به صورت توصیف این موضوع و سپس تحلیل آن با استفاده از منابع موجود بر اساس قوانین و دکترین کشورهای منتخب بوده است.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله با برررسی مبانی جرمانگاری و ارکان تشکیل دهنده سعی گردیده است این جرم با استفاده از مقررات کیفری برخی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده و فرانسه به جامعة حقوقی کشورمان و مراکز حمایت از حقوق حیوانات معرفی گردد.
سؤال اساسی تحقیق این است که اولا: مبانی جرمانگاری ظلم به حیوانات چیست و اثر انتخاب هرکدام از این مبانی بر ارکان جرم چه خواهد بود؟ و ثانیا: با توجه به بافت فرهنگی و اقتصادی ایران کدام مبنا برای جرمانگاری مناسب کشورمان است؟ مبنای جرمانگاری در این جرم میتواند فایدهگرایی به صورت جلوگیری از زیان به انسان از طریق جلوگیری از زیان به حیوان ویا اخلاقگرایی یعنی غلط بودن نفس اعمال خشن نسبت به هر موجودی اعم از انسان یا حیوان باشد.
واژگان کلیدی: ظلم، حیوان، جرم انگاری، فایدهگرایی، اخلاقگرایی مقدمه حقوق کیفری به عنوان شدیدترین ضمانت اجرای قواعد حقوقی تنها باید به صورت آخرین درمان مورد استفاده قرار گیرد و آن در صورتی است که اصول جرمانگاری در مورد هر جرم رعایت شده باشد؛ یعنی اولا: رفتار در زمرة شدیدترین رفتارهای ضد اجتماعی باشد؛ ثانیا: با ابزارهای دیگری غیر از مجازات نتوان از آن جلوگیری کرد و ثالثا: فواید جرمانگاری آن بیشتر از زیانهای احتمالی جرمانگاری باشد (فلاحی، 1393: 118).
در برخی ایالات امریکا مانند ایلینویز تصویرگری ظلم به حیوانات به صورت عکس، فیلم، ضبط صدا و خرید و فروش و نگهداری این موضوعات نیز به عنوان افعال ممنوعه پیشبینی شده است (Animals cruelty laws state by state, 2003).