چکیده:
امروزه، گردشگری از مسائل مهم و مؤثر اقتصادی و از عوامل برجستة ارتباط اجتماعی و فرهنگی در جوامع است. ایستگاه بیشه یکی از روستاهای استان لرستان است که قابلیتهای زیادی برای گسترش اکوتوریسم دارد. در این روستا با وجود پتانسیلهای بالقوه از نظر محیط طبیعی بهمنظور جذب گردشگر، برنامهریزی اصولی برای گردشگری صورت نگرفته است تا بتوان علاوهبر ایجاد اشتغال، توسعة اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستا را فراهم کرد. هدف این مقاله، دستیابی به راهبردهای توسعة اکوتوریسم روستای ایستگاه بیشه است که با بهکارگیری فرایند برنامهریزی راهبردی با استفاده از دیدگاههای سه گروه مردم، گردشگران و مسئولان بهوسیلة پرسشنامه صورت گرفته است. این پژوهش بهصورت پیمایشی، و روش نمونهگیری آن بهصورت تصادفی است. نتایج نهایی آن نیز نشان میدهد از دیدگاه هر سه گروه، در میان راهبردهای بازنگری، راهبرد تدوین قوانین و مقررات ویژه، استفادة بهینه از جاذبهها و جلوگیری از تخریب، آلودگی و ازبینرفتن این منابع در روستا با هدف جذب هرچه بیشتر گردشگران و در راستای آن جلوگیری از نابودی محیط طبیعی و جذاب روستا بهترتیب با جمع نمرة جذابیت 45/1، 47/1، 51/1 بهترین راهبرد بیان شده است. این راهبرد در میان راهبردهای رقابتی/ تهاجمی از دیدگاه هر سه گروه، راهبردی با عنوان ایجاد نمایشگاههای جهانگردی بهمنظور نمایش انواع مختلف جغرافیای فرهنگی نظیر انواع صنایعدستی، هنر، پوشش محلی، انواع غذاها، موسیقی، آدابورسوم و جشنهای محلی روستا بهترتیب با جمع نمرة جذابیت 35/1، 37/1، 38/1 بهعنوان بهترین راهبرد شناخته شده است.
خلاصه ماشینی:
روستاها به دلیل داشتن شرایط و موقعیت طبیعی و تاریخی ، مناطق ییلاقی با چشم انداز زیبا، باغ های سرسبز، ویژگیهای زیست محیطی، ارتفاعات ، توپوگرافی زیبا و توجه به مناظر طبیعی و نقاط دیدنی ، با برنامه ریزی و مدیریت صحیح همراه با سرمایه گذاری مناسب زمینه را برای توسعۀ اکوتوریسم روستایی فراهم میکنند که از مهم ترین رویکردهای اقتصاد گردشگری در راستای بهره وری بهینه و پایدار از منابع طبیعی و زیست بوم روستایی به شمار میرود.
درادامه نیز با بررسی محیط داخلی و خارجی، فهرستی از قوت ها و ضعف ها، فرصت ها و تهدیدهای اکوتوریسم روستا شناخته شده است سپس با نظرخواهی از مردم ، گردشگران و مسئولان از طریق پرسشنامه همراه با مصاحبۀ حضوری هدفمند، به این عوامل وزن داده و با تنظیم عوامل راهبردی داخلی و خارجی (مبنا و 1.
برای تهیه و آماده کردن پرسشنامه از مجموعۀ عوامل و معیارهای SWOT که در بالا بیان شد، استفاده شده ، و این پرسشنامه در بین سه گروه مردم ، مسئولان و گردشگران به منظور وزن دهی و اولویت سنجی توزیع ، قرار داده شده است سپس اطلاعات و داده های گردآوریشده برحسب مجموع وزن های به دست آمده ، همچنین میانگین رتبه ای این وزن ها و وزن نسبی آن ها تجزیه وتحلیل و محاسبه شده و به منظور استفاده از آن ها در برنامه ریزی راهبردی اکوتوریسم روستای ایستگاه بیشه به کار رفته است .