چکیده:
سنین پیشدبستانی دوران مهمی محسوب میشود که در آن از قصهدرمانی بیش از هر دوران دیگری میتوان برای رشد شخصیتی و شناختی- عاطفی کودکان سود جست. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر قصهدرمانی در افزایش اعتماد به نفس و خوداثربخشی کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستانی شهر اردبیل بود که 30 کودک به عنوان نمونه از دو مرکز پیشدبستانی انتخاب شدند و دو قصه سه بچه خوک و لباس نو امپراطور در طی پنج جلسه در راستای پژوهش برای آنها خوانده شد. برای گردآوری دادهها از روش مصاحبه بالینی و پرسشنامه اعتماد به نفس و خوداثربخشی استفاده شد و برای تحلیل داده-ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها بیانگر افزایش عزت نفس و خوداثربخشی در کودکان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل است. ضمنا این روش برای بهبود تمرکز و افزایش ارتباط کودکان با هم موثرند. قصهدرمانی میتواند سبب همانندسازی کودک با شخصیتهای مثبت داستان شده و اعتماد به نفس و خوداثربخسی کودک را افزایش دهد.کودکان پیشدبستانی که عزت نفس بالایی دارند از شادکامی بیشتری برخوردار خواهند شد و به تبع خوداثربخشی بالاتری دارند.
خلاصه ماشینی:
هدف از اين پژوهش تعيين تاثير قصه درماني در افزايش اعتماد به نفس و خوداثربخشي کودکان پيش دبستاني است .
در نتيجه در برخورد با آنها از امکاناتي متفاوت در کار با بزرگسالان نياز است به همين رو است که در مشاوره و روان درماني کودکان با توجه به ظرفيت ها و نيازهاي ويژه ي کودک و براي درک چارچوب ذهني و برقراري هم حسي و هم دلي و انجام مداخله ي اصلاحي اثرگذار استفاده از قصه درماني جايگاه ويژه تري مييابد (اصغري نکاح ، ١٣٨١).
پيش آزمون شامل اجراي مقياس عزت نفس کوپر اسميت و خوداثربخشي کودک و نوجوان دکتر طهماسيان و همچنين مصاحبه ي باليني با کودکان ميباشد ؛ بعد از اجراي پيش آزمون ، داستان ها براي کودکان طي جلساتي خوانده شده و در مورد آنها با کودکان صحبت شد و بعد از يک هفته پس از آخرين جلسه درماني پس آزمون به اجرا درآمد.
به همين دليل قصه درماني به صورت يکي از روش هاي عالي مشاوره و روان درماني کودکان مطرح شده است (طهموريان ، ١٣٨٤ به نقل از شيباني، يوسفيلويه و دلاور، ١٣٨٥).
با استناد به اين يافته ها و پژوهش هاي انجام شده ميتوان اظهار داشت قصه درماني در افزايش ميزان و بهبود کيفيت خوداثربخشي و عزت نفس کودکان پيش دبستاني تاثير دارد.
همچنين پيشنهاد ميشود در پژوهش هاي آتي به مقايسه اثربخشي اين مداخله با ساير مداخلات روان شناختي بر افزايش عزت نفس و خوداثربخشي کودکان سنين مختلف پرداخته شود.
Accessing self-development through narrative approaches in child and adolescent psychotherapy.
Narrative therapies with children and adolescents (pp.