چکیده:
هدف در پژوهش حاضر تعیین نقش خودکارآمدی و راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری در انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع ششم ابتدایی بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی دانشآموزان دختر مقطع ششم ابتدایی منطقه 15 تهران میباشد که از بین آنها با استفاده روش نمونهگیری خوشهایچندمرحلهای، 106 دانشآموز انتخاب شدند. برای اندازه گیری خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری، انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی به ترتیب از مقیاسهای خودکارآمدی شرر و همکاران (1982)، پرسشنامه راهبردهای یادگیری (کرمی، 1381)، مقیاس انگیزه پیشرفت هرمانس (1970) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج (1383) استفاده شد. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که به ترتیب سه متغیر خودکارآمدی، راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری توانستند انگیزش پیشرفت و همینطور عملکرد تحصیلی را در دانشآموزان بهطور معناداری پیشبینی کنند. یافتههای پژوهش اشارههای کاربردی مفیدی برای سیاستگزاران عرصه آموزش و پرورش دارد.
خلاصه ماشینی:
براي اندازه گيري خودکارآمدي، راهبردهاي يادگيري، انگيزش پيشرفت و عملکرد تحصيلي به ترتيب از مقياس هاي خودکارآمدي شرر و همکاران (١٩٨٢)، پرسشنامه راهبردهاي يادگيري (کرمي، ١٣٨١)، مقياس انگيزه پيشرفت هرمانس (١٩٧٠) و پرسشنامه عملکرد تحصيلي درتاج (١٣٨٣) استفاده شد.
نتايج آزمون رگرسيون چندگانه نشان داد که به ترتيب سه متغير خودکارآمدي، راهبردهاي شناختي و فراشناختي يادگيري توانستند انگيزش پيشرفت و همين طور عملکرد تحصيلي را در دانش آموزان به طور معناداري پيش بيني کنند.
Vancouver, Thompson & Williams 10.
Multon, Brown & Lent 12.
مطالعات انجام شده در اين خصوص نيز نشان دادند که استفاده از راهبردهاي يادگيري شناختي و فراشناختي منجر به بهبود انگيزش و عملکرد تحصيلي دانش آموزان ميگردد (ميولاس و ناوارو٢، ٢٠١٥؛ کتمين ٣ و رحمان ، ٢٠١٠؛ فاکيتي ٤، ٢٠٠٣؛ رستمي و عليآبادي، ١٣٩٣؛ صوفي و گنجي، ١٣٩٣ و عطار خامنه و سيف ، ١٣٨٨).
DeLong, Winter, Yackel & Mayer 3.
٢. عملکرد تحصيلي دانش آموزان از طريق خودکارآمدي، راهبردهاي شناختي و فراشناختي يادگيري قابل پيش بيني است .
اين نتايج به اين معناست که پيش بيني انگيزش پيشرفت دانش آموزان براساس متغيرهاي خودکارآمدي، راهبردهاي شناختي يادگيري و راهبردهاي فراشناختي يادگيري به لحاظ آماري معنادار است (١٠٠١ در جدول ٣ خلاصه رگرسيون چندگانه براي بررسي فرضيه دوم گزارش شد.
بحث و نتيجه گيري هدف در مطالعه حاضر بررسي قدرت پيش بيني کننده گي خودکارآمدي و راهبردهاي شناختي و فراشناختي يادگيري در انگيزش پيشرفت و عملکردتحصيلي دانش آموزان بود.
تاثير آموزش راهبردهاي يادگيري مطالعه فراشناختي بر انگيزش و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان .
Academic motivation in self-efficacy, task value, achievement goal orientations, and attributional beliefs.