چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر اجرای مراحل الگوی مدیریت آموزش فلسفه برای کودکان با محوریت اجتماع پژوهشی بر رشد مهارتهای زبانی (گوش دادن ، سخن گفتن ، خواندن و نوشتن) دانش آموزان دوزبانه ترکمن به روش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان دوزبانه کلاسهای پایه سوم مقطع ابتدایی استان خراسان شمالی بود که از میان آنها در مجموع 52 دانش آموز پسر در دو کلاس آزمایش و کنترل و 51 دانش آموز دختر در دو کلاس آزمایش و کنترل (در مجموع نمونه ای مشتمل بر 103 نفر) به شیوه خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انتخاب شدند. داده های مهارتهای زبانی با آزمون محقق ساخته گردآوری شده است. روایی این آزمون را صاحبنظران تایید و اعتبار آن با ضریب آلفای کرونباخ، ضریب تنصیف و ضریب بازآزمایی محاسبه شده است. با تایید آماری برابری مهارتهای زبانی دو گروه کنترل و آزمایش در آغاز، گروه آزمایش در کارگاه 20 جلسه ای (هفته ای دو جلسه) براساس کتاب داستانی «پیکسی» آموزش دیدند. کلاسداری در گروه آزمایش با الگوی مدیریت آموزش فلسفه برای کودکان با محوریت اجتماع پژوهشی بود. نتایج آمار توصیفی و استنباطی در مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل با استفاده از میانگین، انحراف معیار و نیز تحلیل کوواریانس تاثیر معنادار مثبت الگوی یادشده را بر رشد مهارتهای زبانی گوش دادن ، سخن گفتن ، خواندن و نوشتن نشان داد. افزایش مهارتهای زبانی دو جنس (دختر و پسر) از نظر آماری برابر بود. بنابراین گنجاندن الگوی یادشده در برنامه های درسی رسمی زبان آموزی دانش آموزان دو زبانه کشورمان توصیه می شود.
خلاصه ماشینی:
ويژگيها و قابليتهاي برنامه فلسفه براي کودکان (روش اجتماع پژوهشي، کودک-محوري، تأکيد بر برقراري ارتباط مؤثر، شکل گفت وگويي، محتواي آموزشي و غيره ) و نيز استقبال روزافزون از اين برنامه به مثابه رويکردي مؤثر و کارآمد در افزايش قدرت يادگيري دانش آموزان و همچنين نتايج پژوهشهايي چون هينز١ و همکاران (١٣٨٩)، فيشر(٢٠٠٥)، تريکي ٢ و تاپينگ ٣ (٢٠٠٤)، تاپينگ و تريکي(٢٠٠٧)، خطيبي مقدم (١٣٨٨) و عفتيکلاته (١٣٩٣) که تأکيد بر تأثير مثبت اين برنامه در ارتقاي مهارتهاي صحبت کردن ، گوش دادن و سوادآموزي داشته اند و نيز وضع نامطلوب زبان آموزي به ويژه براي کودکان دو زبانه موجب ميشود اين تحقيق به بررسي تأثيرات اين برنامه در رشد مهارتهاي زباني مبنا بپردازد که شامل چهار رکن اساسي گوش دادن ، سخن گفتن ، خواندن و نوشتن در دانش آموزان دو زبانه است .
جدول ٧: نتايج تحليل کوواريانس مقايسه متغير مهارتهاي گوش دادن در گروههاي آزمايش و کنترل (رجوع شود به تصویرصفحه) فرضيه فرعي دوم داير بر «تأثير مثبت اجراي الگوي مديريت آموزش فلسفه براي کودکان در تقويت و رشد مهارتهاي زباني سخن گفتن دانش آموزان دوزبانه » با استفاده از تحليل کوواريانس آزمون شد.
جدول ٨: نتايج تحليل کوواريانس مقايسه متغير مهارتهاي سخن گفتن در گروه هاي آزمايش و کنترل (رجوع شود به تصویرصفحه) فرضيه فرعي سوم که «اجراي الگوي مديريت آموزش فلسفه براي کودکان در تقويت و رشد مهارتهاي زباني خواندن دانش آموزان دوزبانه تأثير مثبت دارد» نيز با تحليل کوواريانس مورد آزمون واقع شد.