چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دروس معارف اسلامی (انقلاب اسلامی،تاریخ اسلام و اخلاق اسلامی) بود. پژوهش به صورت مقطعی روی دانشجویان نیمسال اول تحصیلی 96-95 دانشگاه علوم پزشکی شیراز که دروس عمومی انقلاب اسلامی، تاریخ اسلام و اخلاق اسلامی را انتخاب کرده بودند، اجرا شده است.
روش
آزمودنی ها به تعداد 816 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای بررسی محیط یادگیری و آموزشی از پرسشنامه ارزیابی محیط آموزشی DREEM استفاده شده است.
یافته ها
یافته ها حاکی از ارزیابی مثبت دانشجویان از محیط آموزشی و تاثیرگذاری دروس معارف بود. همچنین بین نمرات زنان و مردان در برخی از ابعاد ارزیابی محیط آموزشی تفاوت معناداری وجود داشت.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که ادراک دانشجویان از محیط آموزشی دروس معارف مثبت است. اما در بعد شرایط اجتماعی و توانایی علمی خود احتیاج به اصلاح بیشتری است. در این رابطه می توان از روش های نوین آموزشی از جمله روش نیازمحور و مشارکت دانشجویان در مباحث کلاسی و همچنین کاربردی کردن محتوای آموزشی استفاده کرد. استفاده از اساتید مشاور مجرب در دانشگاهها و تامین امکانات آموزشی مطلوب می تواند کمک شایانی به بهبود ادراک دانشجویان از شرایط اجتماعی کند.
خلاصه ماشینی:
پژوهش به صورت مقطعی روی دانشجویان نیمسال اول تحصیلی ٩٦-٩٥ دانشگاه علوم پزشکی شیراز که دروس عمومی انقلاب اسلامی، تاریخ اسلام و اخلاق اسلامی را انتخاب کرده بودند، اجرا شده است .
از این رو، با توجه به جایگاه مهم و ضروری دروس معارف اسلامی در دانشگاهها، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایتمندی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دروس معارف اسلامی، شامل انقلاب اسلامی، تاریخ اسلام و اخلاق اسلامی، به صورت مقطعی روی دانشجویان مذکور که در نیمسال اول تحصیلی ٩٦- ١٣٩٥ دروس معارف اسلامی را به عنوان درس عمومی انتخاب کرده بودند، اجرا شده است .
Dundee Ready Education Environment Measure (DREEM) راف ١ و همکاران(١٩٩٧) از طریق یک پانل بین المللی دلفی ٢ در دانشگاه داندی اسکاتلند تدوین شد(مشکی و همکاران، ١٣٩٣: ١١٦؛ ویتل و همکاران،٣ ٢٠٠٧: ١).
ب) روش بررسی این پژوهش به صورت مقطعی روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نیمسال اول تحصیلی ٩٦-١٣٩٥ که دروس انقلاب اسلامی، تاریخ اسلام و اخلاق اسلامی را انتخاب کرده بودند، اجرا شده است .
بحث از آنجا که رضایتمندی و ادراک دانشجویان از جو آموزشی بر کیفیت یادگیری آنها بسیار مؤثر است ، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دروس معارف اسلامی(انقلاب اسلامی، تاریخ اسلام و اخلاق اسلامی) بر مبنای پرسشنامۀ DREEM انجام شد.
در بررسی سؤال پنجم در رابطه با دانشجویان دختر و پسر از لحاظ ادراک دانشجو از جو آموزشی، نتایج این پژوهش نشان داد که سطح نمرات به طور معناداری در بین پسران بیشتر از دختران است .