چکیده:
هدف این مقاله ارائه مدلی مفهومی برای اندازهگیری قابلیت یادگیری بین سازمانی در زنجیرهتامین ساپکو میباشد. با بررسی ادبیات پژوهش و مطالعات مشابه مجموعهای از سنجههای قابلیت یادگیری بین سازمانی شناسایی گردید. سپس با انجام مصاحبه نیمهساختار یافته با خبرگان دانشگاهی و مدیران صنعت مورد مطالعه، برخی از سنجهها حذف و برخی نیز تعدیل گردید. در نهایت 41 گویه در سه بعد کیفیت روابط، تمایل به یادگیری و استفاده از سیستمهای بین سازمانی به عنوان گویههای ارزیابی قابلیت یادگیری بین سازمانی تعیین شد. در مرحله بعد جهت ارزیابی برازش مدل بر اساس مدل ارایه شده، پرسشنامه مذکور با طیف لیکرتی 5 گزینهای بین کارشناسان و مدیران فنی و غیر فنی زنجیرهتامین شرکت ساپکو که بالغ بر 220 نفر میباشند، توزیع شد. بعد از تکمیل و جمعآوری پرسشنامهها تعداد 202 پرسشنامه به دست آمد. جهت ارزیابی برازش مدل از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد مدل پژوهش از برازش مناسب برخوردار است و مولفه تمایل به یادگیری با بار عاملی (89/ 0) بیشترین تاثیر و بعد کیفیت روابط بین سازمانی به با بار عاملی(64/ 0) کمترین تاثیر را در تببین سازه یادگیری بین سازمانی دارند.
خلاصه ماشینی:
یادگیری سازمانی فرآیندی است که سازمان از طریق آن ، دانش جدید را تفسیر، تبـدیل و ذخیره میکند و سپس این دانش را برای بهبود فعالیت های سازمانی بـه کـار مـیبـرد 1 Chopra & Meindle 2 Kaminsky et al 3 Ketchen & Hult 4 Kuei & Madu 5 Naufkho 6 Shu-Ming (ژانگ و وانگ ٢٠١٢،١).
بنـابراین در ایـن پـژوهش بـا بررسی ادبیات موضوع ، مدل مناسبی جهت اندازه گیری سـطح یـادگیری بـین سـازمانی زنجیره تأمین ساپکو ارایه میشود، تا بتوان به سنجش وضع موجود ایـن زنجیـره از بعـد 1 Zhang & Wang 2 Cohen & Levinthal 3 Dyer & Singh 4 Levinson & Asahi 5 Larsson یادگیری بین سازمانی پرداخته و سپس با شناسایی نقاط ضعف و قوت در این زمینه ، بـه افزایش هر چه بیشتر سطح یادگیری بین سـازمانی در ایـن زنجیـره پرداخـت .
همچنین معدود مطالعاتی که در ایـن حـوزه انجـام شـده ، معیارهای معدود و متفاوتی را بسته به سلیقه پژوهشگر و سازمان مورد مطالعه ، به عنوان عوامل کلیدی یادگیری بین سازمانی مدنظر قرار داده اند؛ بنابراین در پژوهش حاضـر، بـا ترکیب دیدگاه های مختلـف و ارائـه مـدلی نسـبتا جـامع از مولفـه هـای یـادگیری بـین سازمانی، به سوی توسعه و گسترش ادبیات تحقیق در حوزه یادگیری بین سازمانی گـام برداشته شده است .
بنابراین نیـاز 1 Inter-organizational Learning 2 Electronical Data Interchange 3 Li & Huang 4 Golden & Powwel به یک مدل نسبتا جامع که مولفه های بیشتری از یادگیری بین سازمانی را معرفـی و بـه آزمون گذارد به شدت احساس میشود.
در شکل های زیر متغیر یادگیری بـین سـازمانی بـا (INTER)، کیفیت روابط بین سازمانی بـا (Q)، تمایـل بـه یـادگیری بـا (L) و سیسـتم هـای بـین سازمانی با (S) نشان داده شده است .