چکیده:
یکی از منابع مهم هر سازمان جهت رقابتپذیری و نوآوری، دانش سازمان و فرآیند صحیح مدیریت و تسهیم دانش در آن سازمان است. علیرغم ضرورت تسهیم دانش، نیروی انسانی سازمان ممکن است از انجام آن اجتناب ورزد. به همین دلیل یکی از چالشهای اساسی سازمانهای امروزی شناسایی عوامل تأثیرگذار بر تسهیم دانش بهمنظور تقویت این رفتار در کارکنان و ایجاد انگیزه در آنان است. پژوهش حاضر باهدف بررسی و شناسایی پیشایندها (نگرش به یادگیری و تسهیم، حمایت سازمانی ادراکشده و نقش رهبری) و پیامدهای تسهیم دانش (عملکرد شغلی، عملکرد وظیفهای و عملکرد تطبیقپذیر) انجامگرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان بانک تجارت است. از آمار توصیفی، همبستگی و آزمون پیرسون همچنین مدلسازی معادلات ساختاری در قالب نرمافزارهای AMOS و SPSS جهت تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد متغیر نگرش به تسهیم دانش بیشترین تأثیر را بر تسهیم دانش داشته؛ همچنین تأثیر معنیدار و مثبت تسهیم دانش بر عملکرد نیز ثابت شد. یافتههای حاصل از پژوهش نقش میانجیگری تسهیم دانش را در ارتباط با تأثیر متغیرهای نگرش به یادگیری و تسهیم و نقش رهبری بر عملکرد تأیید میکند؛ این در حالی است که حمایت سازمانی ادراکشده باواسطه تسهیم دانش بر عملکرد تأثیری نداشته و درنتیجه فرضیه مربوطه رد میگردد
خلاصه ماشینی:
در این راستا پژوهش حاضر باطراحی مدلی، به بررسی و شناسایی پیشایندها (نگرش به یادگیری و تسهیم ، حمایت سازمانی ادراکشده و نقش رهبری) و پیامدهای تسهیم دانش (عملکرد شغلی، عملکرد وظیفه ای و عملکرد تطبیق پذیر) پرداخته است .
یافته های حاصل ، نقش میانجیگری تسهیم دانش را در ارتباط با تأثیر متغیرهای نگرش به یادگیری و تسهیم و نقش رهبری بر عملکرد تأیید میکند؛ این در حالی است که تاثیر غیرمستقیم حمایت سازمانی ادراکشده باواسطه تسهیم دانش بر عملکرد تایید نشد.
تسهیم دانش در بانک ازاین جهت حائز اهمیت است که در آن ایجاد، نشر و تغییر دانـش بین افراد نقش مؤثری ایفا میکند چراکه تمایل ایـن افـراد بـه سـمت تسـهیم دانـش و شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آن میتواند بـه طـور مسـتقیم در پاسـخگویی بـه تغییـرات محیطی، ایجاد و توسعه ظرفیت های جدید و تغییـر اهـداف در حـوزه دانـش ، تأثیرگـذار باشد.
تسهیم دانش عبارت است از توانایی کارکنان به عنوان افراد سازمانی در اشتراکگذاری تجربه کاری، تخصص و اطلاعات زمینه ای با سایر کارکنان در 7- Refeoa & Abasy 8- Nonaka & Takeuchi 9- Lee, Cheng, Yeung and Lai تعاملات رسمی و غیررسمی درون گروه ها یا واحدهای کاری (رفوآ١ و عباسی،٩٣، ص ٢٢٣).
نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت و معنیداری بین متغیرهای نگرش به یادگیری، نگرش به تسهیم : حمایت سازمانی و نقش رهبری با متغیر تسهیم دانش است .
Mediating effect of knowledge sharing between participative and organization performance, Journal Management Information, Vol. 1, No. 1, pp.