چکیده:
امروزه سازمانها توجه خاصی به استراتژی زنجیره تامین و مدیریت آن دارند، وجود یکپارچگی، توانمندی استراتژیک به شمار آمده که موجب خلق ارزش برای ذینفعان در زنجیره خواهد شد. یکی از رویکرد ها با نگاه استراتژیک ، مدل کارت امتیازی متوازن پایدار است که به نمایش استراتژی زنجیره تامین به صورت یکپارچه می پردازد. رویکرد دیگر جهت ارتقای عملکرد زنجیره تامین، مدل ارزیابی سطح راهنمای زنجیره تامین می باشد که با تمرکز بر خلق ارزش ، عملکرد زنجیره را مورد اندازه گیری قرار میدهد. از اینرو این پژوهش بر آن است تا با استفاده از مدل توسعه داده شده از برایند مدلهای مذکور، یکپارچگی استراتژیک زنجیره تامین ایران خودرو را مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش از روش معادلات ساختاری با نرم افزار اسمارت پی ال اس جهت تحلیل عاملی تاییدی، بهره گرفته شده است. در نهایت برازش مدل ارزیابی ارائه شده با اعتبار بالا مورد تایید قرار گرفته و پس از تایید خبرگان صنعت و دانشگاه در زنجیره تامین ایران خودرو بکار گرفته شده و نتایج بدست آمده جهت ارتقای فرایند یکپارچگی استراتژیک زنجیره تامین پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
شرکت ایران خودرو به تنهایی نمی تواند عملکرد خود را بهبود دهد و عملکردش تابع و وابسته به عملکرد زنجیره تامین است و به لحاظ گستردگی و پیچیدگی این زنجیره ، تشریک مساعی و توسعه شایستگیهای استراتژیک بین اجزای زنجیره ، حیاتی محسوب می شود، از آنجاییکه برای بهبود هر نظامی بصورت آگاهانه و هدفمند، اندازه گیری و سنجش و ارزیابی از ضروریات بشمار می آید، می بایست مدلی جهت ارزیابی یکپارچگی استراتژیک و ارائه راهکار های بهبود در جهت خلق ارزش به کار گرفته شود.
1 ASLOG audit 2 Odette 3 Global EVALOG (Global MMOG/LE) Global Evaluation Logistics-Materials Management Operations Guidelines/Logistics Evaluation 4 AFNOR FD X50-605 5 Lari & Toyli 6 Figge & Schaltegger 7 Strategic integration of supply chain / شکل ٢ یکپارچگی استراتژیک زنجیره تامین مدل تحقیق : شکل شماره ٣ مدل تحقیق را نمایش می دهد همانطور که در شکل شماره ٣ قابل مشاهده است ، فرضیات اصلی و فرعی تحقیق به شرح زیر می باشند : H١: بین عملکرد زنجیره تامین ایران خودرو و یکپارچگی استراتژیک زنجیره تامین ایران خودرو رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.
عملکرد زنجیره تامین از ١٤ عامل (استراتژی ، اهداف ، رویه ، برنامه ریزی منابع ، هماهنگی بین کانالها، پایش عملکرد، بهینه سازی عملکرد زنجیره تامین ، اقتباس شده از مدل "ارزیابی سطح مشاوره زنجیره تامین " و عوامل مالی ، مشتری ، فرایندهای داخلی ، یادگیری و رشد، عامل محیطی ، عامل اجتماعی و آینده نگری ، اقتباس شده از مدل "کارت امتیازی متوازن پایدار" ) تشکیل شده است که به ترتیب تحت فرضهای فرعی Ha١ تا Hn١ از نظر معنا داری ضرایب مسیر می بایست مورد بررسی قرار گیرند.