چکیده:
تولد کودک با آسیب شنوایی، واقعهای تنشزا و غیرمنتظره است و خانواده را با استرس و مشکلات روانشناختی مواجه میکند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بهبود سلامت روانی مادران کودکان با آسیب شنوایی از طریق اجرای کارگاه مدیریت استرس صورت گرفته است. محتوای کارگاه در دو بخش دانشافزایی و مهارتآموزی تنظیم و در شش جلسه ارائه شد. روش پژوهش حاضر شبه تجربی و طرح آن پیش-آزمون ـ پس آزمون بدون گروه کنترل است.
گروه نمونه پژوهش حاضر شامل 33 مادر دارای کودک با آسیب شنوایی در سنین پیش از دبستان بودند که به مرکز توانبخشی کودکان ناشنوای نیوشا مراجعه کرده و داوطلب شرکت در کارگاه آموزشی بودند.
ابزارهای پژوهش فهرست نشانگان 90 (SCL-90) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) بوده است. دادههای حاصل از اجرای آزمونها قبل و بعد از کارگاه با استفاده از آزمون t وابسته تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش بیانگر کاهش مشکلات روانشناختی مادران شرکت کننده در کارگاه است. با توجه به نقش مادران در توانبخشی کودکان با آسیب شنوایی، آموزش مادران در برنامههای درمانی کودکان حائز اهمیت است.
خلاصه ماشینی:
تأثير آموزش مديريت استرس بر کاهش مشکلات روانشناختي خانوادههاي کودکان با آسيب هاي شنوايي The Effect of Teaching Stress Management on the Reduction of Psychological Problems of Families with Children suffering from Hearing-Impairment دکتر اکرم پرند .
بر اين اساس پژوهش حاضر با هدف بهبود سلامت رواني مادران کودکان با آسيب شنوايي از طريق اجراي کارگاه مديريت استرس صورت گرفته است .
com فصلنامه خانواده پژوهي/ سال هفتم / شماره ۲۵/ بهار ٢٤/۱۳۹۰/ ٢٤ گروه نمونه پژوهش حاضر شامل ٣٣ مادر داراي کودک با آسيب شنوايي در سنين پيش از دبستان بودند که به مرکز توانبخشي کودکان ناشنواي نيوشا مراجعه کرده و داوطلب شرکت در کارگاه آموزشي بودند.
کليدواژهها: کودکان با آسيب شنوايي ، مديريت استرس، آسيب هاي روانشناختي ، سلامت رواني مقدمه در سالهاي اخير توجه بسياري از پژوهشگران به سوي توانمندسازي خانوادهها معطوف شده است (هينترماير١، ٢٠٠٦) زيرا خانواده اساس پرورش انسان، سازنده آينده نسل هاست و زندگي اجتماعي اغلب انسانها از آنجا آغاز مي شود (گلدنبرگ٢ و گلدنبرگ، ٢٠٠٠).
فصلنامه خانواده پژوهي/ سال هفتم / شماره ۲۵/ بهار ٢٦/۱۳۹۰/ ٢٦ در اين ميان موضوع استرس و مديريت آن از اهميت بسياري برخوردار است چرا که بر کارکرد خانواده و روابط ميان اعضاي آن تأثير به سزايي مي گذارد و به ويژه کودک با نيازهاي ويژه را در چرخه اي معيوب گرفتار مي کند.
فصلنامه خانواده پژوهي/ سال هفتم / شماره ۲۵/ بهار ٣٠/۱۳۹۰/ ٣٠ جدول ٤: مقايسه نمرههاي پيش آزمون ـ پس آزمون پرسشنامه ٩٠-SCL به تفکيک خردهمقياسها (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث در زمينه استرس، عوامل مؤثر بر آن و اثربخشي آموزش مهارتهاي مقابله اي در خانوادههاي کودکان با نيازهاي ويژه پژوهش هاي بسياري صورت گرفته است .