چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی اثر واسطه ای ارضای نیازهای روان شناختی پایه در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانوادگی ـ دانشگاهی و گرایش های تفکر انتقادی دانشجویان است. در این مطالعه 437 دانشجوی کارشناسی (275 دختر و 162 پسر) که با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای از بین دانشجویان دانشگاه شیراز انتخاب شده بودند، شرکت داده شدند. شرکـت کنندگـان ابـزار تجدید نظـر شده الگـوهـای ارتباطات خانواده، ابزار الگوهای ارتباطات استادان، نسخه عمومی مقیاس ارضای نیازهای پایه و ابزار گرایش های تفکر انتقادی کالیفرنیا را تکمیل کردند. حاصل آزمون ساختار هفت عاملی ابزار گرایش های تفکـر انتقـادی کـالـیـفـرنیـا کـه توسـط فاسیونه و همکارانش مطرح شده، ساختار عاملی جدیدی با چهار گرایش بود. نتایج تحلیل مسیر و شاخص های برازش نکویی مدل از اثر واسطه ای ارضای نیازهای روان شناختی پایه حمایت کرد. الگویی که بدان شکل ارضای نیازهای روان شناختی پایه در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانوادگی ـ دانشگاهی و گرایش های تفکر انتقادی دانشجویان اثر واسطه ای دارد، در مورد هر یک از گرایش ها متفاوت بود. در این مطالعه، این الگوها و دلالت های آن ها مورد بحث قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه بين ابعاد الگوهاي ارتباطات خانوادگي ـدانشگاهي و گرايش هاي تفکر انتقادي دانشجويان با واسطه گري ارضاي نيازهاي روان شناختي پايه The Relationship between Dimensions of Family/Teachers Communication Patterns and Students’ Critical Thinking Dispositions with the Mediation of Basic Psychological Needs Satisfaction مريم کورش نيا M.
اين بررسي در حالي انجام شد که نتايج تحقيقات صورت گرفته در ايران (به طور مثال: برخورداري، جلالمنش و محمودي، ١٣٨٨؛ قريب ، ربيعيان، صـلصالي ، حاجي زاده، صبوري کاشاني ، و خلخالي ، ١٣٨٨) حاکي از آن است که دانشجويان ايراني گرايش زيادي به تفکر انتقادي ندارند.
از اين رو، با توجه به اين شباهت ها و با توجه به نتايج تحقيقي فراتحليلي ٢١ (شرودت، ويت و مسرسميت ، ٢٠٠٨) که نشان مي دهد جهت گيريهاي گفت و شنود و همنوايي الگوهاي ارتباطات رابطه معناداري با انواع مختلف پيامدهاي رواني ـ اجتماعي و شناختي دارند، در مطالعه حاضر از جهت گيريهاي گفت و شنود و همنوايي خانواده و استادان براي بررسي نقش والدين و استادان در رشد گرايش هاي تفکر انتقادي دانشجويان به واسطه ارضاي نيازهاي روانشناختي پايه آنها استفاده شده است .
يافته هاي مطالعه حاضر نشان مي دهند جهت گيري گفت و شنود خانواده با واسطه گري کامل ارضاي نياز به ارتباط دانشجويان بر گرايش آنها به تحليل گري اثر غيرمستقيم دارد.
يافته ديگر مطالعه حاضر اين است که جهت گيري گفت و شنود استادان بر گرايش دانشجويان به تحليل گري با واسطه گري کامل ارضاي نياز آنها به خودپيروي و ارتباط، تأثير غيرمستقيم و مثبت دارد.