چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه نقش سبکهای دلبستگی و راهبردهای تنظیم هیجان در پیشبینی مشکلات رفتاری ـ هیجانی نوجوانان شبه خانواده و نوجوانان غیرشبهه خانواده انجام گردید. مطالعه حاضر یک پژوهش علّی ـ مقایسهای بوده و جامعه پژوهش را تمامی نوجوانان مراکز شبه خانواده و نوجوانان ساکن استان اردبیل بودند. 30 نفر از نوجوانان شبه خانواده به شیوه داوطلبانه و 30 نفر از نـوجوانان غیرشبه خانواده به شیـوه تصادفی انتخاب شدند و به فرم کوتاه پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، فهرست مشکلات رفتاری و پرسشنامه سبکهای دلبستگی پاسخ دادند.
نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد دلبستگی اضطرابی، اجتنابی و نشخوارگری در نوجوانان شبه خانواده و دلبستگی اضطرابی و فاجعه پنداری در نوجوانان غیرشبه خانواده درونی سازی رفتاری را پیشبینی نمودند. در نوجوانان شبه خانواده، نشخوارگری و دلبستگی اضطرابی و در نوجوانان غیرشبه خانواده راهبرد ملامت دیگران، دلبستگی اضطرابی، ارزیابی مجدد مثبت، فاجعه پنداری و نشخوارگری برونی سازی رفتاری را پیشبینی نمودند.
همچنین نوجوانان شبه خانواده بیشتر دارای سبک دلبستگی اجتنابی و اضطرابی هستند و کمتر از سبک دلبستگی ایمن برخوردارند و از راهبردهای ناسازگارانه ملامت خویش، نشخوارگری، فاجعه پنداری و ملامت دیگران بیشتر استفاده کرده و نشانگان درونیسازی در آنان بیشتر از نوجوانان عادی است. بنابراین نوجوانان شبه خانواده بیشتر از راهبردهای هیجانی ناسازگارانه و سبکهای دلبستگی ناایمن برخوردارند.
خلاصه ماشینی:
بررسي و مقايسه نقش سبک هاي دلبستگي و راهبردهاي تنظيم هيجان در پيش بيني مشکلات رفتاري ـ هيجاني نوجوانان شبه خانواده و غيرشبه خانواده The Role of Attachment Styles and Emotion Regulation Strategies in prediction of Emotional-Behavioral Problems in Foster Care and non-Foster Care Adolescents دکتر فرشته پورمحسني کلوري .
M. Tehranizade, Ph. D استاديار روانشناسي دانشگاه پيام نور تهران دريافت مقاله : ٩٣/٦/٢٣ دريافت نسخه اصلاحشده : ٩٤/١٠/١٦ پذيرش مقاله : ٩٤/١٠/١٩ چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي و مقايسه نقش سبکهاي دلبستگي و راهبردهاي تنظيم هيجان در پيش بيني مشکلات رفتاري ـ هيجاني نوجوانان شبه خانواده و نوجوانان غيرشبه خانواده انجام گرديد.
در ادامه به منظور بررسي نقش سبکهاي دلبستگي و راهبردهاي تنظيم هيجان در پيش بيني نشانگان بروني سازي رفتاري در نوجوانان غيرشبه خانواده و شبه خانواده نيز از تحليل رگرسيون گام به گام استفاده گرديد که نتايج آن در جدول ٣ آمده است .
بحث در پژوهش حاضر، سبکهاي دلبستگي و راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان در پيش بيني نشانگان دروني سازي و بروني سازي رفتاري در نوجوانان شبه خانواده و نوجواناني که با هر دو والد زندگي مي کردند (غيرشبه خانواده) مورد مطالعه قرار گرفته است .
Pears, Heywood, Kim & Fisher 32.
Plessis, Kaminer, Hardy & Benjamin 36.
Besharat, Bazazian, Ghorbani & Asghari 42.
Denham, Blair, DeMulder, Levitas, Sawyer, 44.
Garnefski, Boon & Kraaij Auerbach-Major, & Queenan 45.
Graziano, Reavis, Keane & Calkins & Schweizer 21.
Muller, Thornback & Bedi Fortes-Bourbousson 48.
Ehring, Tuschen-Caffier, Schnulle, Fischer 49.