خلاصه ماشینی:
"آقای دوگوئه e?ugoV ed oihcleM و سپس مکتب امریکائی دانشگاه پرنسون notecnirP خواستهاند کاری را که من درباره ارمنستان کردهام درباره شامات بکنند و بخیال خودشان در بعضی مآثر سنگی ترسایان اوائل مانند طورمانین ninamruT و موسمیه heimsuM و غیر هما که واقعند در شرق ادنی تحقیقاتی هم کردهاند ولی فی الحقیقه یکی از بدبختیهای عالم علم است که چنین مآثر شگفتانگیز را فقط از نظر تنگ و حسودانه ترسائی و یهودیگری تحت مداقه قرار میدهند یعنی از راه تحقیق در بسیلیک حضرات حکم میکنند که در زمینه هنر و معماری ایران مدیون شامات بوده است یعنی یونانیاناند که بتمام آسیا درس هنر دادهاند!درحالیکه من ثابت میکنم تا چه پایه هنر نواحی شامات چه آثار سواحل مانند جام سیمین انطاکیه و مآثر قدس شریف و چه آثار داخله شامات مثل ابنیه مشتاة و دمشق و تدمر و اطلال مهمه دیگر متأثر از هنر ایران بوده است یعنی شامات درحقیقت سرحدات و بنادر ایرانشهر از طرف بحر ابیض محسوب بوده است و هنوز این وضع برقرار بود در آن دورهای که مرک پول oluaP ocraM سیاح جنویزی از خط طرسوس و ارمن صغری وارد مشرق شده راههای دیرینه تجارت را درپیش گرفته با قاصی آسیا رفت."