چکیده:
خدای متعال از باب دستگیری انسان، راهی را برای رسیدن به عرش و تقرب خود قرار داد و راهنمایانی نیز بر این مسیر تعیین کرد. انبیای الهی همان مرشدان طریق حقیقت هستند که مسیر نیل به حضرت حق را نمایان ساخته و راه را از بیراه تمییز می دهند. از طرفی انسانها روحیات و خلقیات متفاوتی دارند که روشهای گوناگونی را برای تربیت آنان میطلبد. در این نگاشته روش تبلیغی حضرت ابراهیم علیهمالسّلام با تکیه بر کلیت تبلیغی که در آیه 125 سوره نحل بیان شده، بررسی کرده و آیات طبق روشهای موعظه، برهان و جدال احسن تحلیل شدهاند؛ زیرا به بیان آیه موردنظر، انسانها به سه دسته حقپذیر، حقگریز و حقستیز دستهبندی میشوند که روش تبلیغی مناسب خود را میطلبد. نتیجه حاصل شده حاکی از آن است که بیشترین روش اتخاذشده بهوسیله حضرت ابراهیم علیهمالسّلام روش برهان بوده است.
خلاصه ماشینی:
جستاری در روش تبلیغی حضرت ابراهیم× با تاکید بر آیه 125 نحل محمدحسین شیرافکن 1 مجید حیدریفر 2 چکیده خدای متعال از باب دستگیری انسان، راهی را برای رسیدن به عرش و تقرب خود قرار داد و راهنمایانی نیز بر این مسیر تعیین کرد.
در این نگاشته روش تبلیغی حضرت ابراهیم× با تکیه بر کلیت تبلیغی که در آیه 125 سوره نحل بیان شده، بررسی کرده و آیات طبق روشهای موعظه، برهان و جدال أحسن تحلیل شدهاند؛ زیرا به بیان آیه موردنظر، انسانها به سه دسته حقپذیر، حقگریز و حقستیز دستهبندی میشوند که روش تبلیغی مناسب خود را میطلبد.
(طباطبایی، 1417: 14 / 59) از مجموع آیات بیانشده در باب گفتگو با آزر میتوان چنین برداشت کرد که چون حضرت ابراهیم× از روش موعظه استفاده کرده، آزر در مقام حقپذیر قرار داشته و از آنجاییکه با قوم خود همنشین بوده از آنان تأثیر پذیرفته و احیانا در مرحله حقگریز هم وارد شده که حضرت ابراهیم× از روش حکمت و برهان برای او استفاده کرده است.
ابراهیم با این گفتار قاطعش نشان داد آن کس شایسته پرستش است که آفریدگار آنها و زمین و همه موجودات است، اما قطعات سنگ و چوب که خود مخلوق ناچیزی هستند، ارزش پرستش را ندارند؛ یعنی در مقام برهانتراشی بیان میکند که پروردگار شما باید خالق شما باشد نه آن کس که مخلوق شما است.