چکیده:
پیاده سازی مدیریت کیفیت جامع در عملکرد تجاری شرکت ها منتج به رضایت فزاینده ی مشتری و حسن انجام کارشده است و بهبود در رضایت داخلی شرکت ها و افزایش در درآمدها را بهمراه داشته است. کیفیت که از طریق رضایت مشتری اندازه گیری می شود یکی از بهترین مزایای بازاریابی است و همچنین نشان دهنده ی وجود قدرت است. مشتری داور نهایی کیفیت کالا و خدمات و رضایتمندی است، حسن انجام کار و بدست آوردن سهم بازار به بهترین وجه از طریق تمرکزی دقیق بر احتیاجات بالفعل و بالقوه ی مشتریان بهینه سازی می شود. هدف از این مقاله تاکید بر رابطه ی متقابل بین بازاریابی و مدیریت کیفیت جامع و وابستگی این دو رشته ی علمی گوناگون است. تجزیه و تحلیل بازاریابی و مدیریت کیفیت نشان داده است که این دو رشته جدایی ناپذیر هستند و از طریق چهار عامل: مشتریان، کیفیت، بهره وری کسب و کار و رقابت و نهایتا اخلاق کسب و کار به یکدیگر مرتبط می باشند. چشم انداز آتی کیفیت بیان می کند که مشتریان آگاه تر و سخت گیرتر می شوند، رقابت بیشتر فشرده می شود و گام های تغییرات تکنولوژی سریع تر برداشته می شود. در حال حاضر مدیریت کیفیت و کیفیت به عنوان یک کلید برای بدست آوردن مزیت رقابتی پایدار شناخته شده اند.
خلاصه ماشینی:
تجزیه و تحلیل بازاریابی و مدیریت کیفیت نشان داده است که این دو رشته جدایی ناپذیر هستند و از طریق چهار عامل: مشتریان، کیفیت، بهره وری کسب و کار و رقابت و نهایتاً اخلاق کسب و کار به یکدیگر مرتبط میباشند.
قابلیت رسیدن به بهره وری بالا یعنی حداکثر تولید از حداقل مواد مصرفی تا زمانی که بازاریابی نقش خود را به عنوان تضمین کننده اجرای صحیح فعالیتها با انتقال نظرات مشتریان ایفا میکند، مدیریت کیفیت نیز فعالیتهای سازمان را در جهت همگرایی با بازاریابی هدایت میکند که سبب افزایش بهرهوری میشود [14].
(رجوع شود به تصوير صفحه) نمودار شماره (2): سیر تاریخی توسعه مدیریت کیفیت جامع تعاریفی از TQM در ادبیات بر اساس دیدگاهها و توصیفات "quality gurus" (مانند دمینگ، جوران، کرازبی، فگنبام) به خوبی پذیرفته شدهاند و شرح مختصری از اقدامات صورت گرفته توسط این بنیان گذاران در جدول شماره (1) ارائه شده است .
(رجوع شود به تصوير صفحه) نمودار شماره (4):جهت یابی بازار سازمان (رجوع شود به تصوير صفحه)نمودار شماره (5): نتایج جامع مشتری مداری در مدل EFQM بازاریابی عامل هدایت کننده کیفیت برای اجرای موفقیت آمیز مدیریت کیفیت بسیار مهم است که پرسنل بخشهای اجرایی با تعریف مشتریان از کیفیت و انتظارات آنها از بخشهای عملیاتی که تأمین کننده نیاز آنها هستند آشنا شوند.