چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی میزان آمادگی شرکت های پتروشیمی برای یادگیری سازمانی و ارائه الگوی ساختاری مناسب برای استقرار یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. برای دستیابی به این مقصود از روش تحقیق آمیخته کمی- کیفی استفاده شده است. برای شناخت وضع موجود، روش کمی پیمایش/ زمینه یابی به صورت الکترونیکی در سطح کشوری و با بازگشت 801 پرسشنامه از مجموع 18 شرکت تابعه پتروشیمی به کار رفته و متغیرهای فرهنگ سازمانی، سبک های یادگیری و گرایش های غالب یادگیری مورد بررسی قرار گرفته است. برای مداقه در وضع موجود و سطح مطلوب انتظارات در شرکت، از رویکرد کیفی و نظریه مبنایی استفاده شده و در نهایت نتایج دو بخش کمی و کیفی پژوهش در هم آمیخته و تلفیق شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی شرکت پتروشیمی در وضع موجود از میان چهار سنخ بیشتر به جانب سلسله مراتب و سپس تا اندازه ای بازار چولگی دارد و مولفه های فرهنگ خانواده و بویژه ادهوک در آن ضعیف است. همچنین، از چهار سبک یادگیری، در وضع موجود شرکت غلبه با قطب های همگرا و واگراست وسبک های جذب کننده و تطابق دهنده از فراوانی کمتری برخوردار است. از حیث برنامه های آموزشی موجود نیز به طور کلی گرایش غالب به پیگیری و کسب شخصی دانش، به جای حضور در برنامه های آموزشی رسمی شرکت مشاهده می شود. همچنین یافته های کیفی و نتایج مصاحبه های عمیق تغییرات در سه حوزه؛ الزامات، فرایندهای کلیدی، عملیات یادگیری را برای استقرار یادگیری سازمانی را نمایان ساخته است.
خلاصه ماشینی:
براي شناخت وضع موجود، روش کمي پيمايش / زمينه يابي به صورت الکترونيکي در سطح کشوري و با بازگشت ٨٠١ پرسشنامه از مجموع ١٨ شرکت تابعه پتروشيمي به کار رفته و متغيرهاي فرهنگ سازماني، سبک هاي يادگيري و گرايش هاي غالب يادگيري مورد بررسي قرار گرفته است .
سازمان هايي که در آنها يادگيري سازماني وجود دارد به طور مستمر در پي افزايش قابليت - هاي خود در زمينه ي خلاقيت ، نوآوري و تحول هستند که عمدتا از طريق آموزش و بهره ور ساختن نيروي انساني ميسر ميشود (سنگه ، ١٣٨٨).
منبع : (٢٠٠٧ ,Huw &Nutley ;٢٠٠٩ ,Sun) چنانچه ملاحظه ميشود تعاريف متعددي از سازمان يادگيرنده ، به ويژه در تمايز آن با يادگيري سازماني ارائه شده است .
1-Argyris & Schon 2-Deutero Learning 3-Organizational Culture 4-Organizational Culture Assessment Instrument 5-Managment Skill Assessment Instrument جدول ٢- طبقه بندي فرهنگ سازماني (به تصویر صفحه رجوع شود) سبک هاي يادگيري 1 ديويد کلب استاد رفتار سازماني در دانشگاه CWR مدلي را براي يادگيري ارائه کرده و مبتني بر اين فرض است که يادگيري فرايندي است که طي آن دانشي تازه خلق ميشود.
چه برنامه ها و فعاليت هايي براي نهادينه سازي يادگيري سازماني در شرکت ملي صنايع پتروشيمي لازم است ؟ ٢- روش تحقيق در اين پژوهش ، از روش تحقيق آميختۀ کمي-کيفي استفاده شده است .