چکیده:
در قرن بیست و یکم به موازات توسعه کمی نظام های آموزشی مساله کیفیت آموزش مطرح شده است. بهبود مستمر کیفیت آموزش ضمن خدمت کارکنان از ضروریات ارتقای قابلیت رقابت در موسسات آموزشی محسوب می شود. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت آموزش های ضمن خدمت بر مبنای رویکرد کیفیت خدمات با روش توصیفی- همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، 140 نفر از شرکت کنندگان دوره های آموزشی در دانشگاه علوم وفنون هوایی شهید ستاری بودند که بین 92 نفر از آنان که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند، پرسشنامه توزیع گردید. داده های به دست آمده با آزمون های آماری تی تک نمونه ای، همبستگی پیرسون و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد کیفیت مولفه های گوناکون آموزش ضمن خدمت از دیدگاه فراگیران در حد مطلوبی قرار دارد و بین کیفیت کلی دوره های آموزشی و مولفه های آن و رضایت شرکت کنندگان از آموزش ها همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. از میان عوامل موثر بر کیفیت آموزش ضمن خدمت، کادر اداری از نظر پاسخ دهندگان مهمترین عامل بوده است.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش نشان داد کيفيت مؤلفه هاي گوناکون آموزش ضمن خدمت از ديدگاه فراگيران در حد مطلوبي قرار دارد و بين کيفيت کلي دوره هاي آموزشي و مؤلفه هاي آن و رضايت شرکت کنندگان از آموزش ها همبستگي مثبت و معني داري وجود دارد.
خنيفر و همکاران (١٣٩٠) در مطالعه خود با عنوان رابطه بين آموزش هاي ضمن خدمت و اثربخشي کارکنان در شرکت نفت اهواز به اين نتيجه رسيدند که بسياري از کارکنان از پايين بودن سطح کيفيت دوره هاي مذکور و به روز نبودن آن ابراز نارضايتي نموده اند و دوره هاي آموزشي برگزار شده داراي اثربخشي بالايي نبوده و نتوانسته است در ارتقاي اثربخشي کارکنان تاثير چنداني بگذارد.
مشيرطالش (١٣٧٧، به نقل از محمد هادي، ١٣٩٠) در تحقيق خود با عنوان بررسي کيفيت آموزش هاي تخصصي ضمن خدمت کارکنان سازمان کشاورزي گيلان از ديدگاه کارکنان شرکت کننده نشان داد که کيفيت دوره هاي آموزشي فوق ، از لحاظ زمان و تأمين نيازهاي شرکت کنندگان ، نامناسب و از لحاظ افزايش آگاهي فراگيران ، مديريت دوره ، مدرسان و امکانات اجرايي، مناسب ارزيابي گرديد.
به منظور بررسي رابطه بين مؤلفه هاي کيفيت با کيفيت کلي دوره هاي آموزشي و رضايت فراگيران از دوره هاي آموزش ضمن خدمت از آزمون همبستگي پيرسون استفاده شده است .
بررسي پرسش نخست پژوهش نشان ميدهد که کيفيت مؤلفه هاي آموزش ضمن خدمت (محتواي آموزشي، تسهيلات فيزيکي، مدرسان ، کادر اداري، زمان ، گروه بندي فراگيران و برونداد آموزشي) در سطح ١% از ديدگاه فراگيران معني دار و در حد مطلوبي قرار دارد.