چکیده:
هدف این پژوهش ارائه مدلی اجرایی برای اثربخشی آموزش کارکنان و مدیران بود. به این منظور بر مبنای طرح مطالعه کیفی و استفاده از مزیتهای روش پژوهش نظریه زمینهای، از طریق مصاحبه عمیق با کارکنان، مدیران و شرکتکنندگان دورههای آموزشی و مرور مبانی نظری و تجربه آموزش در گمرک و سازمان جهانی گمرک، مدل اجرایی اثربخشی آموزش ارائه شده است. تحلیل یافتهها نشان میدهد کارکنان بر مبنای عوامل سازمانی مانند: ماهیت وظیفهای سازمان، مسئولیت اجتماعی سازمان، پویایی سازمانی؛ عوامل شغلی مانند: حساسیت وظیفه، سطح تخصصی بودن وظیفه و سیالیت وظیفه در آموزش و توسعه حرفهای مشارکت میکنند. مشارکت آنها در آموزش و یادگیری حرفهای از طریق: آمادگی فراگیر، انگیزه برای انتقال، ظرفیت فرد برای انتقال، خودکارآمدی عملکردی صورت میپذیرد. چگونگی تخصیص بودجه، حمایت مدیریت، اسناد بالادستی آموزش، شایستهسالاری و چگونگی اجرای قوانین بستری خاص برای راهبردهای آموزش کارکنان و مدیران فراهم میآورند. همچنین راهبردهای ساختاری: انطباق ساختار با فرایند آموزش سازمانی، ایجاد مجتمع آموزش، ظرفیتسازی انسانی و توسعه ظرفیت؛ راهبردهای نیازسنجی؛ راهبردهای طراحی: تناسب محتوا، مکانیزمهای انگیزشی آموزش، تقویم آموزشی، طرح انتقال؛ راهبردهای اجرا: زمانبندی آموزش، روشهای بینفردی، آموزش بینالمللی و مجازی (Clikc) و راهبردهای ارزشیابی: امتحان، تمرین، نگرشسنجی، تکالیف، سنجش عملکرد متاثر از شرایط مداخلهگر سازمانی مانند: جایگاه سازمانی (تاثیرگذاری آموزش در سازمان)، عوامل ساختاری (موازیکاری، یادگیری سازمانی) و مسائل و مشکلات کارکنان (مسائل و مشکلات کاری، فردی، شرایط اقلیمی و رفتارهای سیاسی) هستند. یافتههای پژوهش نشان داد راهبردهای اثربخشی آموزش در کنش و واکنش سازنده با عوامل زمینهای و محیطی پیامدهای مثبت: بهبود کیفیت خدمات، افزایش منافع مالی و در نهایت شکلگیری یک گمرک یادگیرنده را به همراه خواهد داشت.
خلاصه ماشینی:
زمينه اثربخشي آموزش: · تخصيص بودجه (ماده ١٦٢) · حمايت مديريت · راهبردهاي اثربخشي آموزش: نگرش آموزشي؛ رفتارهاي حمايتي؛ محدوديت ها · راهبردهاي ساختاري · اسناد بالا دستي آموزش - انطباق ساختار با فرايندآموزش سازماني پيامدهاي آموزش اثربخش : · شايسته سالاري: شايسته گزيني؛ شايسته گماري - ايجاد مجتمع آموزش · گمرک يادگيرنده شرايط علي: · قوانين آموزشي: وضع و اجراي قوانين - ظرفيت سازي انساني، توسعه ظرفيت - شکل گيري اجتماع يادگيري · عوامل سازماني · راهبردهاي نيازسنجي - انتقال يادگيري - ماهيت وظيفه اي سازمان - نيازسنجي: فرد، شغل ، سازمان، صنعت - ظرفيت سازي منايع انساني - مسئوليت اجتماعي سازمان · راهبردهاي طراحي · کيفيت خدمات - پويايي سازماني مشارکت کارکنان - تناسب محتوا - جلوگيري از تضعيع حقوق ارباب رجوع · عوامل شغلي در يادگيري حرفه اي - مکانيزم هاي انگيزشي آموزش - کاهش تخلفات - حساسيت وظيفه آمادگي فراگير؛ انگيزه براي انتقال؛ ظرفيت فرد - تقويم آموزشي - سرعت ترخيص - سطح تخصصي بودن وظيفه براي انتقال، خودکارآمدي عملکردي - طرح انتقال - کاهش اشتباهات - سياليت وظيفه · راهبردهاي اجرا - کاهش فشارهاي رواني · عوامل فردي - زمان بندي آموزش - کاهش سردرگمي شغلي - استاندارد شدن خدمات - انگيزه هاي دروني - روش هاي بين فردي - انگيزه هاي بيروني شرايط مداخله گر محيطي: - آموزش بين المللي و مجازي (Clikc) - هماهنگ شدن وظايف · جايگاه سازماني: تأثيرگذاري؛ منزلت · راهبردهاي ارزشيابي · منافع مالي - جلوگيري از تضعيع حقوق دولت · عوامل ساختاري: تمرکز؛ موازي کاري - امتحان، تمرين ، سنجش عملکرد ...