چکیده:
در عصر حاضر، رشد و توسعه ی فناوری در بخش های گوناگون دانش بشری، باعث تغییراتی در فرآیند نشر شده که از جمله ی آن، تولید کتب الکترونیکی در کنار کتب سنتی، در خور توجه و اشاره است. در طول سال های گذشته، استقبال خوانندگان کتاب از صنعت کتب الکترونیکی در کشورهای توسعه یافته، پیشرفت چشمگیری داشته است. کتاب بیشتر یک کالای فرهنگی است و انتظاری که از آن می رود، بیشتر، پربار بودن محتوای آن است تا ظاهر آن. آنچه در اولین نگاه، مخاطب را جذب می کند، شکل ظاهری اثر و به تعبیری دیگر، طرح جلد کتاب است. از این رو، طرح روی جلد کتاب اهمیت ویژه ای دارد. تاکنون در حوزه ی طراحی جلد کتب الکترونیک، مبنای قانونی و استانداردی بریا ناشران قرار داده نشده است؛ لذا هدف از این پژوهش، بررسی عوامل تشکیل دهنده ی الگوی مطلوب طراحی جلد کتب الکترونیک از دیدگاه ناشران است. جامعه ی مورد مطالعه، 114 ناشر بوده که به روش نمونه گیری ساده ی تصادفی انتخاب شده و از طریق پرسش نامه ای محقق ساخته نظرسنجی شده اند. یافته های پژوهش نشان می دهد که 50/5 درصد ناشران، الگوی خاصی برای طراحی جلد کتب خود ندارند؛ همچنین، رنگ طرح جلد و مرتبط بودن طرح جلد کتاب با محتوای آن، از عوامل مهم دیدگاه های ناشران است.