چکیده:
هدف این تحقیق بررسی چالش های نشر الکترونیک در ایران است با توجه به گسترش روز افزون این نوع نشر در جهان عمده توجهات روی مزایای نشر الکترونیکی بر نشر سنتی متمرکز است فارغ از اینکه برخی عوامل محیطی مثل تکنولوژی، فرهنگ، سیاست و اقتصاد و حتی مشخصات شخصیتی و طیف مخاطبان از نظر مردمشناسی و سطح تحصیلات و... می توانند چالش های مهم و غیرقابل انکاری بر موفقیت و با تداوم و توسعه نشر الکترونیکی پیش پای ناشران و نویسندگان بگذارند.
این پژوهش، یک تحقیق کاربردی- توسعه ای و پیمایشی مبتنی بر نظرات مجمع خبرگان و روش دلفی است، پرسش تحقیق این است که چه چالش هایی پیش روی نشر الکترونیکی در ایران است؟ و فرضیه تحقیق بر این امر استوار است که عواملی چون نویسنده، ناشر، هزینه نشر، توزیع،خواننده، ذخیره و بازیابی، سرعت نشر و قالب نشر و... سرفصل های چالش برانگیز این نوع نشر هستند. روش تحقیق به اینصورت است که پس از تشکیل مجمع خبرگان11 ننننننفره متشکل از 3 نفر از مدیران انتشارات، 4 نفر از کارکنا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 2 نفراز مدیران کتابخانه عمومی، و یک نفر سردبیر روزنامه و یک نفر نویسنده مشهور کتابهای مختلف، با طوفان فکری عوامل متصور و چالش برانگیزتوسط اعضا پیشنهاد گردید سپس این عوامل با استفاده از بخشی از تئوری داده بنیاد کدگذاری شده و مفاهیم و مولفه های استخراج و طبقه بندی نهایی انجام گردید و پرسشنامه ای براین اساس تدوین شد، سپس اقدام به توزیع پرسشنامه خاص امتیاز دهی در روش دلفی کتبی گردید و دوبار این چرخه طی شده تا 80 درصد جوابها با انحراف معیار قابل قبول منطبق شد و پس از تجمیع دادها در بانک اطلاعاتی که بش از 2310 داده شد، نتیجه گرفته شد چالش های پیش روی نشر الکترونیکی در ایران در ده گروه قابل طبقه بندی بوده و مهم ترین آنها چالش های مربوط به گروه نویسندگان و گروه خوانندگان است که برخی مولفه های آن عبارتند از نبود استاندارد قالب،فقدان استاندارد داوری علمی و ادبی و اخلاقی، حقوق مولفان و پدید آورندگان، مشکلات دسترسی، مسائل مربوط به بازیابی اطلاعات، چالش های اعتبار سنجی و اعتماد سازی و... که در انتهای پژوهش براساس یافته ها و نتایج حاصله پیشنهادات و راهکارهای کاربردی نیز پس از مقایسات لازم ارائه شده است.