چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، اعتباریابی مدل تعالی آموزش و توسعه ایران است. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی محسوب می شود. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته در 124 گویه بوده که با استفاده از آن نظرهای متخصصین، خبرگان و مطلعین کلیدی حوزه آموزش در خصوص مدل تعالی آموزش و توسعه ایران گردآوری شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 194 نفر از متخصصین، مدیران منابع انسانی، مدیران آموزش، کارشناسان منابع انسانی و آموزش کلیه سازمان های دولتی و خصوصی که نمونه آماری به روش طبقه ای منظم شامل 154 نفر می باشند که پرسشنامه پژوهش به شیوه کاغذی و الکترونیکی ارسال شد. نتایج به دست آمده با استفاده از روش های آماری مدل معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار آماری لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به نتایج پژوهش، مقدار شاخص نیکویی برازش اصلاح شده 91/0 و مقدار شاخص ریشه میانگین مربعات خطای برآورد نزدیک به 08/0 برآورد شد که بیانگر مطلوب بودن شاخص های اعتبار مدل است. همچنین با استفاده از آزمون های آماری تی به بررسی معیارهای مدل پرداخته شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش بیانگر شاخص های اعتبار مطلوب مدل تعالی آموزش و توسعه بوده است. بخش بندی مدل به سه قسمت؛ توانمندسازها، فرایندها و نتایج نیز مورد حمایت یافته ها قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني Quarterly Journal of Training & Development of سال سوم، شماره ٨، بهار ١٣٩٥، ٢٧-١ Human Resources Vol. 3, No 8, 2016, 1-27 اعتباريابي مدل تعالي آموزش و توسعه منابع انساني ايران 1 اباصلت خراساني 2 محمد عموزاد *3 اعظم ملامحمدي (تاريخ دريافت : ١٣٩٤/٠٧/١٨؛ تاريخ پذيرش: ١٣٩٤/١٢/٢٣) چکيده هدف اصلي اين پژوهش ، اعتباريابي مدل تعالي آموزش و توسعه ايران است .
الگوي مفهومي پژوهش در اين مدل که بر اساس مدل طراحي شده تعالي آموزش و توسعه است ، سه بخش اصلي شامل توانمندسازها، فرايندها و نتايج وجود دارند که به عنوان عوامل اصلي شناخته ميشوند.
/ / نيازسنجي طراحي و برنامه ريزي آموزشي آموزشي رهبري / آموزش و / نتايج توسعه / / عملکردي H3 H1 آموزش فرهنگ / / / / نتايج فرايندها توانمندسازها يادگيري و / نتايج کليدي توسعه سازماني / استراتژي آموزش و / / مديريت اجرايي ارزشيابي و پايش توسعه آموزش فرايند آموزش / H2 شکل ٢: مدل مفهومي پژوهش منبع : (يافته هاي نگارندگان) ٢- روش تحقيق پژوهش حاضر در زمره تحقيقات همبستگي با استفاده از "مدليابي علي ١" قرار ميگيرد.
تعريف عملياتي: در اين مدل فرايندها از چهار معيار نيازسنجي آموزش، طراحي و برنامه ريزي آموزشي، مديريت اجرايي آموزش و ارزشيابي و پايش فرايند تشکيل شدهاند که به طور کلي از طريق ٦٣ گويه مورد بررسي قرار گرفته است .