چکیده:
به کارگیری ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، راهکارهای نوینی را برای بهبود و توسعه¬ نظام آموزشی ارائه کرده است که یادگیری همراه ازجمله نتایج آن است. از مسائل مهم بخش آموزش در راهآهن، شرایط خاص برخی از مشاغل در حوزههای سیر و حرکت، ناوگان، خط، ارتباطات و علائم الکتریکی است که امکان حضور آنها را در دوره های مشخص و سیستمی کاهش می¬دهد. ازجمله این مشاغل حساس می¬توان به لوکوموتیورانی اشاره کرد که هدف این پژوهش نیز، بررسی اثر سیستم یادگیری همراه تعاملی بر عملکرد شخصی لوکوموتیوران است. بهمنظور بررسی مسئله تحقیق و آزمون فرضیه از روش تحقیق نیمه آزمایشی و از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. گروه¬ها با استفاده از روش نمونه-گیری خوشه¬ای از میان لکوموتیو رانان ایستگاه تهران انتخاب شدند. جامعه آماری شامل کلیه لوکوموتیورانان ایستگاه تهران به تعداد 420 نفر بود. سپس 45 نفر بهعنوان نمونه آماری که نمره فرسودگی شغلی آنان در مولفه عملکرد شخصی پایین¬تر از 32 بود، به روش نمونه گیری خوش ای انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در سه گروه 15 نفری، دو گروه از شرکتکنندگان با رویکرد آموزش بزرگسالان (آندراگوژی) و سیستم یادگیری همراه تعاملی (IMLS) با رویکرد هیتاگوژی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. یافتهها نشان داد که آموزش به شیوه یادگیری همراه تعاملی در افزایش فراوانی و شدت عملکرد شخصی شرکتکنندگان پژوهش موثر بود.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني Quarterly Journal of Training & Development of سال چهارم ، شماره ١٥، زمستان ١٣٩٦، ٣٨-٢٥ Human Resources Vol. 4, No 15, 2018, 25-38 تأثير پياده سازي سيستم يادگيري همراه تعاملي بر عملکرد شخصي لوکوموتيوران 1 رضا شريفي قاسمعلي بازآيي ٢* 3 حسن اسدزاده (تاريخ دريافت : ١٣٩٦/٠٣/١٠؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٦/٠٩/٢٢) چکيده به کارگيري ابزارهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات ، راه کارهاي نويني را براي بهبود و توسعۀ نظام آموزشـي ارائـه کـرده است که يادگيري همراه ازجمله نتايج آن است .
سپس ٤٥ نفر به عنوان نمونۀ آماري که نمرة فرسودگي شغلي آنان در مؤلفۀ عملکرد شخصي پايين تر از ٣٢ بـود، بـه روش نمونـه گيـري خـوش اي انتخـاب شـدند و به صـورت تصـادفي در سـه گـروه ١٥ نفـري، دو گـروه از شرکت کنندگان با رويکرد آموزش بزرگ سالان (آندراگوژي) و سيستم يادگيري همراه تعاملي (IMLS) با رويکرد هيتاگوژي و يک گروه کنترل جايگزين شدند.
با توجه به مباحـث مطـرح شـده و نقـش يـادگيري همراه اين پژوهش به دنبال پاسخ به اين سؤال بود که آيا پياده سازي سيستم يادگيري همراه تعـاملي و به عبارتي استفاده از تلفن همراه در فرايند آموزشي بر عملکرد شخصي لوکوموتيورانان تأثيري دارد؟ چرا که تغييرات فناوري زيادي در بخش هاي مختلف راه آهن صـورت گرفتـه اسـت و بـه دنبـال آن دستورالعمل ها، رويه ها، الزامات قانوني و مقررات نيـز در حـال تغييـر اسـت لـذا هـم در بخـش فنـي و عملياتي و هم در بخش قوانين و مقررات ، نياز به برگزاري دوره هاي آموزشي افزايش يافته است .