چکیده:
هدف این پژوهش، شناسایی موانع اجرای اثربخش مربیگری مدیریتی «در مواجهه مدیر با عملکرد نامطلوب کارشناس» و مکانیزمهای اثرگذاری آن موانع، در یک واحد سازمانی خدمات مرکز داده بود. پژوهش با راهبرد نظریهپردازی دادهبنیان انجام شد. جمعآوری داده از طریق مصاحبههای انفرادی نیمهساختاریافته با هجده نفر، متشکل از هشت مدیر و ده کارشناس، و با نمونهگیری نظری انجام گرفت. نتایج متشکل از پنج مانع میشود که یکی از آنها ویژگی زمینهای صنعت مرکز داده است و در تحقیقات قبلی تاثیر آن بر مربیگری در این صنعت بررسی نشدهبود. دو مانع دیگر از پنج مانع نیز در مطالعات قبلی معرفی نشدهبودند. عامل اصلی پیونددهنده موانع یافتشده این است که مدیر و یا کارشناس در مواقعی، موقعیت عملکرد نامطلوب را به عنوان موقعیتی برای مربیگری در نظر نمیگیرند. مکانیزمهای اثرگذاری موانع در مطالعات قبلی بررسی نشدهبود و در این تحقیق سه مکانیزم اصلی شناسایی شدهاست. اول اینکه عوامل شناساییشده مانع بروز رفتارهای مربیگری از جانب مدیر در برابر عملکرد نامطلوب کارشناس میشوند. دوم اینکه برخی عوامل مانع یادگیری کارشناس با وجود بروز رفتارهای مربیگری مدیر میشوند. سوم اینکه موانع باعث تضعیف رابطه کاری مدیر و کارشناس با وجود بروز رفتارهای مربیگری مدیر میشوند. چند پیشنهاد به سازمانهای ارائهدهنده خدمات مرکز داده ارائه میشود. اول اینکه مدیران و کارشناسان با تقویت خودآگاهی و ذهنآگاهی خود، با تشخیص هوشیارانه در لحظه، از موقعیتهای عملکرد نامطلوب تا حد امکان به عنوان فرصت مناسبی برای مربیگری بهره ببرند و نیز سازمان رویکردهای هیجانی حامیانه مدیران را در برقراری ارتباط با کارشناسان در مواجهه با عملکرد نامطلوبشان ترویج کند. دوم اینکه مدیران و کارشناسان منابع انسانی جهت آموزش قابلیتهای غیرفنی مورد نیاز کارشناسان، اقدام کنند. سوم اینکه روشهای انگیزشی برای یادگیری کارشناسان به مدیران آموزش دادهشود و سازوکارهای انگیزشی نیز در جهت تقویت انگیزش یادگیری در حوزههای مورد نیاز طراحی شود.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني Quarterly Journal of Training & Development of سال پنجم ، شماره ١٦، بهار ١٣٩٧، ٤٩-٢١ Human Resources Vol. 5, No 16, 2018, 21-49 شناسايي موانع اجراي اثربخش مربيگري مديريتي در يک واحد خدمات مرکز داده دربرابر عملکرد نامطلوب کارشناس گل نوش شريفان ١* 2 سيد بابک علوي (تاريخ دريافت : ١٣٩٦/١٠/٢٣؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/٠٢/٣١) چکيده هدف اين پژوهش ، شناسايي موانع اجراي اثربخش مربي گري مديريتي «در مواجهه مدير با عملکرد نامطلوب کارشناس » و مکانيزم هاي اثرگذاري آن موانع ، در يک واحد سازماني خدمات مرکز داده بود.
جدول ٢: رفتارهاي مدير دربرابر عملکرد نامطلوب کارشناس گروه فرعي کد زيرگروه فرعي کد کارکرد مديريت عملکرد/ پيداکردن ريشه عملکرد نامطلوب 0,510 - - مربيگري آگاه سازي کارشناس از بروز عملکرد نامطلوب ٠,٥٣١ ابراز لزوم جلوگيري از عملکرد نامطلوب ٠,٥٣٢ تذکر به کارشناس درمورد درخواست براي توجه بيشتر کارشناس به موضوع مديريت عملکرد/ 0,533 0,530 جلوگيري از عملکرد نامطلوب مورد نظر مربيگري يادآوري درمورد شيوه جلوگيري از اشتباه ٠,٥٣٤ هشدار به کارشناس در مورد عواقب تکرار اشتباه ٠,٥٣٥ راهنمايي دوباره به صورت مستقيم يا غيرمستقيم ٠,٥٤١ انجام دادن وظيفه مورد نظر به صورت مشترک با 0,542 اقدام براي کسب دانش و مهارت کارشناس مديريت عملکرد/ 0,540 بيشتر توسط کارشناس کمک گرفتن از شخص سومي در فرايند يادگيري مربيگري/ ياددهندگي 0,543 کارشناس درنظرگرفتن دوره آموزشي ٠,٥٤٤ به تعويق انداختن انجام وظيفه سلب موقت انجام وظيفه مورد نظر ٠,٥٥١ مديريت عملکرد/ در 0,550 مورد نظر توسط کارشناس کاهش کوتاه مدت فشار کاري ٠,٥٥٢ شرايطي مربيگري عدم مداخله براي سازگارشدن کارشناس با شرايط ٠,٥٦١ بدون کارکرد عدم تلاش براي بهبود عملکرد شغلي استرس زا 0,560 کارشناس سلب هميشگي انجام وظيفه مورد نظر ٠,٥٦٢ مديريت عملکرد/ قطع همکاري ٠,٥٦٣ قطع مربيگري منبع : (يافته هاي نگارندگان ) موانع اجراي اثربخش مربيگري مديريتي در مواجهه مدير با عملکرد نامطلوب کارشناس موانع شناساييشده در جدول فهرست شده و در ادامه توضيح داده شده اند و گزاره هايي درباره تأثير هر مانع پيشنهاد شده است .