چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، آسیبشناسی و اثربخشی انتقال آموزش به محیط کار می باشد. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و توسعهای می باشد و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، از نوع آمیخته (کمی و کیفی) می باشد. برای آسیبشناسی انتقال آموزش به محیط کار از بررسی اسناد و همچنین مصاحبه نیمه ساختارمند به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شد. جهت تحلیل یافته ها از روش تحلیل محتوا به شیوه مقوله بندی استفاده گردید. همچنین جهت شناسایی جامع آسیب ها، 13 واحد مطالعاتی به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت و همچنین مصاحبه به صورت نیمه ساختارمند با 23 نفر از مشاوران، معلمان و مدیران مدارس صورت گرفت که به صورت هدفمند انتخاب شدند. نتایج نشان داد که در مجموع 36 آسیب در حوزه فردی، آموزشی و سازمانی انتقال آموزش به محیط کار وجود دارد. سپس به ارزیابی اثربخشی انتقال آموزش به محیط کار از نظر مشاوران، معلمان، مدیران مدارس به وسیله پرسشنامه با پایایی 93/0 پرداخته شد. نمونه گیری به صورت طبقه ای نسبی بود و 297 نفر از مشاوران، معلمان و مدیران مدارس متوسطه رشته علوم انسانی شهر تهران نمونه آن را تشکیل دادند. جهت ارزیابی اثربخشی انتقال آموزش به محیط کار نیز از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. در نهایت نیز مشخص شد که عوامل ثانویه، عناصر انگیزشی، عوامل محیطی و عناصر توانایی انتقال آموزش به محیط کار در میان معلمان رشته علوم انسانی مقطع متوسطه شهر تهران مطلوب ارزیابی شدند.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources Vol. 4, No 13, 2017, 27-58 سال چهارم ، شماره ١٣، تابستان ١٣٩٦، ٥٨-٢٧ آسيب شناسي و اثربخشي انتقال آموزش به محيط کار (براساس مدل انتقال آموزش هالتون ) ١ *2 غلامرضا شمس 3 حامد عباسي کساني (تاريخ دريافت : ١٣٩٥/٠٧/٢٦؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٦/٠٢/٣١) چکيده هدف از پژوهش حاضر، آسيب شناسي و اثربخشي انتقال آموزش به محيط کار ميباشد.
بنابراين پژوهش حاضر در صدد آن است تا ابتدا به آسيب شناسي پديده انتقال آموزش به محيط کار بپردازد و در ادامه نيز اثربخشي دوره - هاي آموزشي در ميان معلمان رشته هاي علوم انساني دوره متوسطه سطح شهر تهران (بر اساس مدل هالتون ) را مورد ارزيابي قرار دهد.
/ شکل ١: عوامل ١٦گانه LTSI در ويژگيهاي فردي، آموزشي و سازماني (عرب شيراز، ١٣٩٠) / شکل ٢: مدل انتقال آموزش هالتون (منبع : ٢٠٠٠ ,Holton et al؛ به نقل از شمس مورکاني و حسيني، ١٣٩٢) 1- Learning Transfer System Inventory عوامل مؤثر بر انتقال آموزش الف ) عوامل فردي عوامل فردي در حقيقت ويژگيها يا عواملي هستند که کارآموز با خود به موقعيت آموزشي ميآورد (٢٠٠٤ ,Alvarez et al).
با توجه به مطالب فوق ، پژوهش حاضر در صدد پاسخگويي به دو سؤال اصلي ميباشد: انتقال آموزش به محيط کار در حوزه هاي فردي، آموزشي و سازماني با چه آسيب هايي رو به رو ميباشد؟ اثربخشي انتقال آموزش به محيط کار از بعد عوامل ثانويه ، عناصر انگيزشي، عوامل محيطي و عناصر توانايي به چه ميزان ميباشد؟ 1-Lim & Johnson 2-Carla 3-Azimi bin Ahmad ٢- روش تحقيق روش اين پژوهش به لحاظ هدف ، هم کاربردي و هم توسعه اي ميباشد و از لحاظ نحوه گردآوري داده ها به روش آميخته (کمي-کيفي) انجام شده است .