چکیده:
مدیریت تصویرپردازی دربرگیرندة تاکتیکهایی است که افراد با بهرهگیری از آن سعی میکنند تصویر خود را در ذهن دیگران مدیریت کنند. مدارس ازجمله محیطهایی است که در آن روابطِ بین کارکنان و شناسایی تاکتیکهای دبیران برای مدیریت تصویرپردازی ذهنی دیگران از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین، این پژوهش کیفی با هدف شناسایی تاکتیکهای مدیریت تصویرپردازی دبیران با استفاده از تحلیل تم انجام شده است. بدین منظور، مصاحبهای نیمهساختاریافته با ۲۲ نفر از دبیران مدارس دخترانة متوسطة دوم مستقر در شهرستانهای سمنان، مهدیشهر، و سرخه از طریق نمونهگیری گلولة برفی انجام گرفت و از دل مصاحبهها مجموعهای از مفاهیم اولیه استخراج شد و با کُدگذاری و دستهبندی آنها چندین تم فرعی حاصل شد که با نظرخواهی از خبرگان در این حوزه، تمهای فرعی در قالب هشت تم اصلی، که همان تاکتیکهای مدیریت تصویرپردازی دبیران است، قرار گرفت که عبارتاند از: خودشیرینی؛ خودارتقایی؛ تظاهر؛ تضرع؛ ارعاب؛ رفتارهای محافظهکارانه؛ اعتراضهای خاموش؛ واکنش در موقعیتهای چالشی.
Impression management includes tactics that people make use in order to manage their impression on others’ minds. Staff relationships and identifying tactics which teachers use to manage their impressions has considerable importance in schools. Hence, the purpose of this qualitative study was to identify teachers’ impression management tactics with thematic analysis. Data collection instrument was semi-structured interview using a sample of 22 teachers in girls’ high schools in Semnan, Mahdishar and Sorkhe. Interviews have been done by snowball sampling method. First primary concepts have extracted from interviews then several sub-themes have been found by coding and rating the interviews.
Considering experts’ opinions, 8 main themes were found as teachers’ Impression management tactics from these sub-themes: Ingratiation, Self-promotion, Demonstration, Supplication, Intimidation, Conservative behaviors, Silent protest, Response to challenging situations.
خلاصه ماشینی:
بدین منظور، مصاحبه ای نیمه سـاختاریافته بـا ٢٢ نفـر از دبیران مدارس دخترانۀ متوسطۀ دوم مستقر در شهرستان های سمنان ، مهدیشهر، و سرخه از طریق نمونه گیـری گلولـۀ برفـی انجام گرفت و از دل مصاحبه ها مجموعه ای از مفاهیم اولیه استخراج شد و با کدگذاری و دسته بندی آن ها چنـدین تـم فرعـی حاصل شد که با نظرخواهی از خبرگان در این حوزه ، تم های فرعی در قالب هشت تم اصلی، که همان تاکتیک هـای مـدیریت تصویرپردازی دبیـران اسـت ، قـرار گرفـت کـه عبـارت انـد از: خودشـیرینی؛ خودارتقـایی؛ تظـاهر؛ تضـرع ؛ ارعـاب ؛ رفتارهـای محافظه کارانه ؛ اعتراض های خاموش ؛ واکنش در موقعیت های چالشی .
بنابراین ، مدیریت تـأثیر بـه رفتارهـایی اشاره میکند که افراد با استفاده از آن ها تصویری را که دیگران از آن ها دارند کنترل میکنند و از این طریق سعی میکنند پیامدهای مطلوب خود را حداکثر و پیامدهای نـامطلوب خـود را حداقل کنند (فرهنگی و همکاران ، ١٣٨٩: ١٧٥).
بنابراین ، دبیران نیـز از این قاعده مستثنا نیستند و یکی از آنان در مصاحبه اظهار کـرده اسـت کـه «برخـی دبیـران هنگامی که در دفتر مدرسه در میان سایر کارکنان حضور دارند مدام در حال ابراز وجودنـد و به دنبال شناساندن موفقیت های خود به دیگران اند کـه ایـن رفتـار آنـان بـا واکـنش هـای مختلفی مواجهه میشود: گاهی مدیر و دیگر دبیران سعی در توجه به فرد دارند؛ امـا گـاهی با زیادشدن و تکرار این رفتار، مدیر و دیگران ، با بیتوجهی، سـعی در پایـان دادن بـه آن را دارند.