چکیده:
هنر در همهی عرصهها خود را بهخوبی نشان داده است. اگرچه تا چندی پیش هنر جایگاه ثابتی نداشته و
تلاش جهت از میان برداشتن آن میشد. اما امروزه نهتنها برای ماندگاری آن تلاش میشود بلکه متولیان آن
نیز به دیگران پیشنهاد میدهند که برای اوقات فراغت, استفاده در کسبوکار, استفاده در آموزش و همچنین
تسلط بر رفتارها و آگاهیها فردی و تمرکز در فعالیتهای روزمره از آن استفاده نمایند. هنر در شاخههای
گوناگون بهخوبی ثابت کرده است که میتواند در بین خانواده جای داشته باشد. امروزه هنرهای فراوانی نظیر
موسیقی,ء نمایش, نقاشی و ... وجود دارند که خانوادههای زیادی را به خود مشغول ساخته و تلاش میشود تا با
سرگرم شدن به این فعالیتها از خشونت و رفتارهای مشابه آن دوری نموده و تا سر حد امکان به رفتارهای
ملایم و دور از هرگونه تشنج اجتماعی زندگی مسالمتآمیزی داشته باشند. خشونت در بین نوجوانان و دانش
آموزان مقطع دبیرستانی به رفتاری اطلاق میگردد که منجر به صدمه زدن بهطرف مقابل میگردد. روش
تحقیق بهصورت کتابخانهای و فرا تحلیل نظری است که در برخی موارد از نتایج آخرین تحقیقات درباره
موضوع مذکور استفاده شده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل (فردی, تعادل بین فردی و
اجتماعی, اقتصادی و تاثیر هنر بر رفتارهای خشونتآمیز دانشآموزان مقطع دبیرستانی)» ابعاد و میزان
خشونت علیه هم سن و سالان» پیامدهای (روانی» ذهنی» جسمی, اخلال در روابط اجتماعی) و شیوع این
پدیده و راههای جلوگیری از آن است.
خلاصه ماشینی:
به نظر می رسد که یکی از متفکران روسی به نام تولستوی بیش از سایرین به معنای هنر دقت و تامل داشته است و نظریات فراوانی را ارائه نموده که یکی از این نظریات به طور نسبی دقیق تر از سایرین می باشد؛ از نظر وی، هنر فعالیت انسانی است که انسان آگاهانه و به یاری علایم ظاهری، احساسات تجربه شده خود را به دیگران انتقال دهد، به طوری که آنها نیز آن احساسات را تجربه نمایند و از مسیر حسی و خیالی که هنرمند از آن گذشته است بگذرند.
زیرا هنر یک ابزار قابل قبول در مدارس است که نسبت به آن کمتر جبهه گرفته شده و از طرف بخشی از فعالیت های کلاسی دانش آموزان نیز می باشد.
در همین راستا این سئوال مطرح میشود که چه همگونی و ناهمگونی میان ابراز خشونت توسط دانش آموزان و کنترل آن توسط خود ایشان وجود دارد؟ و چگونه می توان با تربیت دانش آموز هنرمند در عدم بروز خشونت پیروز میدان بود؟ تحقیق حاضر در این بحث نشان دهنده ی عدم خشونت به واسطه هنر می باشد.
نتایج این بررسی نشان می دهد که سبک زندگی مدرن بر علاقهی هنری در میان دانش آموزان روستایی شهر اهواز تاثیراتی دارد.
حال اگر رفتار را بپوشانیم، ذهن را چه باید کرد؟ لذت از اطراف و اطرافیان، هنر و ادب، جهان و مکان و هر آنچه که روح آدمی را مورد خطاب قرار می دهد باعث می گردد تا خشونت کمتر جلوه نماید و آنجا که خشونت میدان نداشته باشد، زیبایی متبلور شده و سر از خاک بیرون می آورد.