چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای منطقالطیر عطار بر اساس ساحتهای تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به روش تحلیل محتوای کیفی و مفهومی صورت پذیرفته است. بدین منظور، ابتدا مؤلفههای سند تحول بنیادین در هر یک از ساحتهای تربیتی تبیین شده است؛ بدین صورت که برای ساحت تربیت اعتقادی- عبادی 43 مؤلفه، برای ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی 15 مؤلفه، برای ساحت تربیت زیستی و بدنی 4 مؤلفه، برای ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری 7 مؤلفه، برای ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای 7 مؤلفه و برای ساحت تربیت علمی و فناوری 6 مؤلفه تبیین شد و سپس منطقالطیر عطار نیشابوری بر اساس این مؤلفهها تحلیل شد. یافتهها نشان داد که ارتباط زیادی بین ساحتهای تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و منطقالطیر عطار، بهعنوان یکی از ارزشمندترین متون اسلامی- عرفانی، وجود دارد و منطقالطیر سرشار از مباحثی است که کل وجود انسان را مورد خطاب قرار داده است و تربیت همه جانبه انسان را شامل میشود و هیچ جنبهای از وجود انسانی را فروگذار نکرده است؛ پس منبعی این چنین ارزشمند باید در بطن فرایند تعلیم و تربیت و بالأخص اسناد بنیادی نظام تعلیم و تربیت که زمینهساز تحولی عظیم در کل جامعه است، گنجانده شود و از رهنمودهای آن برای پر ثمر نمودن تحولات آموزشی بهره برده شود.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان داد که ارتباط زيادي بين ساحت هاي تربيتي در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و منطق الطير عطار، به عنوان يکي از ارزشـمندترين متـون اسـلامي- عرفـاني، وجود دارد و منطق الطير سرشار از مباحثي است که کل وجـود انسـان را مـورد خطـاب قرار داده است و تربيت همه جانبه انسان را شامل مـيشـود و هـيچ جنبـه اي از وجـود انساني را فروگذار نکرده است ؛ پس منبعي اين چنين ارزشمند بايد در بطن فرايند تعليم و تربيت و بالأخص اسناد بنيادي نظام تعليم و تربيت که زمينه ساز تحولي عظيم در کـل جامعه است ، گنجانده شود و از رهنمودهاي آن براي پر ثمر نمودن تحـولات آموزشـي بهره برده شود.
منطق الطير عطار نيشابوري، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ، ساحت هاي تربيت ١- مقدمه تربيت در لغت به معناي پروردن و ادب و اخلاق را به کسي آموختن به کار رفته اسـت (معين ، ١٣٨٩: ذيل تربيت ) اما در اصطلاح ، تعاريف متعددي از تربيت ارائه شـده اسـت که برخي از مهم ترين آن ها از اين قرار است : جولز سيمون ، تربيت را اين گونه تعريف ميکند: «تربيت طريقه اي است که عقـل بـه وسيله آن ، عقل ديگر و قلب ، قلب ديگر ميشود» (اديب علي، ١٣٧٩: ٨٤).
از آنجا که سند تحول بنيادين ، جـزء اسـناد مـادر در آمـوزش و پرورش است و از طرف ديگر در صدد است که با متـون دينـي جامعـه اسـلامي ايـران انطباق داشته باشد، در اين پژوهش سعي شده است براي تکمله بخشي به زاويـه تعلـيم و تربيت اسلامي در اين سند، به تحليل ساحت هاي تربيتي آن بر مبناي منطق الطير عطار نيشابوري پرداخته شود.