چکیده:
شیوه متفاوت درک، سازماندهی، و نگهداری اطلاعات زبانآموزان، سبک یادگیری نامیده میشود. استفاده بیشتر و کمتر از سبک خاصی، به ترتیب اولویت اصلی و فرعی تلقی میگردد. پاسخ 235 دانشجوی زبان انگلیسی به پرسشنامهی سبکهای غالب یادگیری ادراکی رید (1984) نشان داد که سبکهای یادگیری شنیداری، دیداری، لامسهای، و حرکتی، اولویت اصلی بوده، ولی یادگیری فردی و گروهی، اولویت فرعی است. متغیرهایی مانند جنسیت، سن، ترم و مقطع تحصیلی، سطح بسندگی، و رشته تحصیلی نقش به سزا و متفاوتی در سبک یادگیری دانشجویان دارد. شیوهی یادگیری شنیداری، اولویت فرعی دانشجویان پسر و اولویت اصلی دانشجویان دختر است. همچنین، متغیر سن و سبک لامسه، و مقطع تحصیلی و سبکهای لامسه و بصری، رابطهی معناداری را نمایان میسازد. متغیر ترم تحصیلی و سطح بسندگی با سبک خاصی، تفاوت معنادار ندارد ولی بین رشته تحصیلی و سبک یادگیری لمسی، تفاونی معنادار دیده میشود. یافتههای نشان میدهد که معلمان زبان باید توجه خاص و زیادی به روشهای گوناگون تدریس و مواد آموزشی متنوع، برای واکنش به سبکهای یادگیری متفاوت در هنگام تدریس داشته باشند.
Learners vary in understanding, organizing, and retaining information or experience, called preferred learning style. We administered Reid’s (1984) Perceptual Learning Style Preference Questionnaire to 235 Iranian EFL learners to determine their styles and the role of some variables in their preference. Kinesthetic, auditory, visual, and tactile learning styles came out as major category while individual and group learning styles appeared as minor type. Furthermore, females, not males, prefer auditory learning. Also, age makes a significant difference in preferring only tactile learning style. However, graduate students differed significantly in tactile and visual learning styles from undergraduate students, due possibly to the low number of graduate participants. Yet, participants differed across disciplines of English literature, translation, and TEFL in only tactile learning style. Post-hoc comparisons indicated more preference of tactile style for TEFL students. Other variables investigated showed no significant difference. Thus, Iranian language teachers should be considerate and provide various teaching methods and materials selectively to respond to the diverse learning styles of the learners with different age, gender, and discipline.
خلاصه ماشینی:
پاسـخ ٢٣٥ دانشجوی زبان انگلیسی به پرسشنامة سبک های غالـب یـادگیری ادراکـی ریـد (١٩٨٤) نـشان داد کـه سبک های یادگیری شنیداری ، دیداری ، بساوایی ، و جنبشی ، اولویت اصلی بوده، ولی یـادگیری فـردی و گروهی ، اولویت فرعی است .
همچنین ، نتایج این پژوهش می توانـد الگوی سبک های یادگیری دانشجویان زبان انگلیسی را در ایران مشخص کند که متعاقبا باعـث ارائة الگویی آموزشی و رویکردی مناسب شود که بـا سـبک هـای یـادگیری ادراکـی فراگیـران هم خوانی داشته باشد.
ناصریه و عنانی سراب (٢٠١٣) در پژوهـشی کـه روی سـبک هـای یـادگیری ادراکـی ١٣٨ دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که سبک های غالـب ادراکـی دانشجویان شامل شنیداری ، بساوایی ، و جنبشی است .
ویژگی های جمعیت شناختی شرکت کنندگان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ٣-٢- ابزار پژوهش برای گردآوری دادهها و اطلاعات پژوهش ، در این پژوهش از پرسشنامة سبک هـای غالـب یادگیری ادراکی رید ١ (١٩٨٤) استفاده شد و همچنین اطلاعات مربوط به متغیرهـای جنـسیت ، سن ، سطح بسندگی ، ترم تحصیلی ، مقطع تحصیلی ، و رشتة تحصیلی از دانشجویان سوال شـد.
Reid's Perceptual Learning Style Preference Questionnaire دلیل استفاده از این پرسـشنامه ، سـادگی و سـرعت بـالای جمـع آوری داده هـا و همچنـین دسترسی رایگان به آن است .
نتایج نشان داد که سبک یادگیری شنیداری برای دانشجویان مترجمـی و آموزش زبان انگلیسی ، اولویت اصلی است در حالی که ایـن سـبک بـرای دانـشجویان ادبیـات انگلیسی اولویت فرعی اسـت .