چکیده:
موفقیت یک دورۀ آموزشی مستلزم نیازسنجی، به روزرسانی مستمر و همچنین حصول اطمینان از درک متقابل و همسوی افراد ذینفع در سطوح کلان، میانی و خرد از جنبههای مختلف آموزشی آن دوره است. در این پژوهش، برای فراهم سازی بایسته های بازنگری و رفع اشکالات احتمالی دورههای نوپای آموزش زبان با اهداف خاص کانون زبان ایران صورت گرفته است. در این پژوهش که بخشی از یک برنامۀ پژوهشی گسترده است، با بهره گیری از پرسشنامه و مصاحبههای کیفی نیمه-ساختارمند استوار بر چارچوب نظری بالدف و کپلان (2005)، نظرات افراد در سطوح کلان، میانی و خرد کانون زبان ایران در زمینۀ محتوای آموزشی دورههای آموزش زبان با اهداف ویژۀ کانون زبان ایران بررسی و نتایج با بهره گیری از تحلیل محتوا و آمار توصیفی به صورت کیفی و کمی گزارش شده است. بررسی نتایج پژوهش موجود نشان از تفاوت و گاه تناقض برداشت افراد در سطوح مختلف دارد که پرداختن به آن میتواند نقطۀ شروع مناسبی برای بازبینی و به روزرسانی دورهها باشد.
The literature on curriculum evaluation and renewal indicates that the success of a given curriculum depends largely on the extent to which all stakeholders develop and share similar understanding of different aspects of that curriculum. The importance of evaluation and renewal is doubled when it comes to English for Specific Purposes (ESP) which is by definition a needs-oriented movement. As such, the present study, which is a part of a larger study, shed light on the Iran Language Institute ESP stakeholders' perceptions as to the educational content of the programs. In so doing, semi-structured qualitative interview and questionnaire were employed to probe the stakeholders' perceptions regarding the educational content. Descriptive statistics and content analysis were employed to analyze the data. The results indicated that there were different, and at times contradictory, perceptions with regard to the educational content. The findings of this study might be considered a starting point for the ILI ESP curriculum renewal.
خلاصه ماشینی:
در این پـژوهش کـه بخـشی از یـک برنامـة پژوهـشی گـسترده اسـت ، بـا بهرهگیری از پرسشنامه و مصاحبه های کیفی نیمه سـاختارمند اسـتوار بـر چـارچوب نظـری بالـدف و کـپلان (٢٠٠٥)، نظرات رئیس ، دو معاون، دو مـدیر ادارة مرکـزی ، چهـار کارشـناس پـژوهش ، ٣١ مدیراسـتانی ، ٢٥ مدرس، و ٢٢٩ فراگیر کانون زبان ایران در زمینة محتوای آموزشـی دورههـای آمـوزش زبـان بـا هـدف هـای ویژهی کانون زبان ایران بررسی و نتایج با بهرهگیری از بررسی محتـوا و آمـار توصـیفی بـه صـورت کیفـی و کمی گزارش شده است .
ازاین رو، پژوهش حاضر بخشی ازیک پروژة پژوهشی وسیع تر است که بـا توجـه بـه آنچـه گفته شد، سعی بر آن دارد که نظرات گروه های ذینفع در سطوح مختلف را دربـارة جنبـه هـای مختلف دورههای آموزش زبان با هـدف هـای خـاص کـانون زبـان ایـران کـه قـدیمی تـرین و بزرگترین متولی آموزش زبانهای خارجی در سطح کشور و خاورمیانه است ، بررسی کنـد تـا شاید بستر را برای بازنگری و به روزرسانی این دورهها مهیا سازد.
با توجه به این موارد، پژوهش حاضر معطوف به بررسی نظرات افـراد ذینفع در سطوح کلان ، میانی و خـرد دربـارة محتـوای آموزشـی دورههـای آمـوزش زبـان بـا هدفهای خاص کانون زبان ایران است .
این پژوهش با بهرهگیری از یک جنبه از جنبه های هفت گانة چارچوب مربوطه ، نظـر افـراد ذینفع در سطوح مختلف را در مورد محتوای آموزشی دورههای آمـوزش زبـان بـا هـدف هـای ویژة کانون زبان بررسی کرده است .
English Language Policy, Planning, and Practice in Iran (Unpublished doctoral dissertation).