چکیده:
هدف از مطالعۀ حاضر، طراحی و رواییسنجی پرسشنامۀ راهبردهای خودنظمبخشی در مهارت شنیداری زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجه است. نخست، 94 گویه بر پایه مدل خود نظم بخشی پینتریچ (2004) طراحی شد. سپس، این پرسشنامه به صورت آزمایشی بین 30 نفر از زبانآموزان زبان انگلیسی، به عنوان زبان خارجۀ ایران، توزیع شد. نتایج حاکی از انسجام درونی قابل قبول پرسشنامه بود. در مرحلۀ بعد، پرسشنامه محقق ساخته بین 200 نفر از زبانآموزان زبان انگلیسی، بهعنوان زبان خارجۀ ایران، توزیع شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی، مشخص شد که این پرسشنامه از یک عامل اصلی و چهار زیرعامل تشکیل شده است. همچنین، نتایج تحلیل عاملی تأییدی، حاکی از آن بود که داده گردآوری شده برازش قابل قبولی با مدل فرضی این پرسشنامه را دارا است. در پایان، مصادیق کاربردی نتایج این تحقیق در مطالعه و آموزش مهارت شنیداری زبانآموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجه بحث خواهد شد.
This study aimed to develop a self-regulatory listening strategies questionnaire (SRLSQ) in order to measure degree of EFL listeners ' self-regulation listening strategies. To that end, 94 items were initially designed based on Pintrich’s (2004) model of self-regulation. Then, this instrument was piloted to 30 Iranian EFL learners, showing acceptable internal consistency reliability. Afterward, the questionnaire was administered to 200 Iranian EFL learners. After the questionnaires were returned, exploratory factor analysis (EFA) was conducted in order to determine the underlying structure of this multi-dimensional instrument. Based on the EFA results, the self-regulatory listening strategies questionnaire was found to be composed of one factor with four underlying subcomponents, as represented by Pintrich’s model. Confirmatory factor analysis revealed that the questionnaire data best fitted the hypothetical model of this questionnaire since five goodness-of-fit indexes were all above the recommended values. Finally, theoretical and practical issues concerning self-regulation in EFL listening research are briefly discussed, and implications are offered.
خلاصه ماشینی:
خـودنظم بخـشی درگـسترههـای مختلـف ، مطالعات زبان دوم مورد توجه قرار گرفته است که به عنوان نمونه می تـوان بـه مهـارت نگـارش (نک ، آندراده و ایوانز، ٢٠١٣)، یادگیری واژگان (میزوموتو و تاکوئوچی ،٢٠١٢؛ ٢٠١٧؛ تسونگ ، دورنیه و اشمیت ، ٢٠٠٦)، و همچنین خودنظم بخشی در محیط های انگلیسی به عنوان زبـان دوم و زبان خارجه (وانگ و پیپ ، ٢٠٠٤ ) اشاره کرد.
با توجه به خلأ موجود در این زمینه ، پژوهش حاضر در صدد پاسـخگویی به این پرسش است که آیا می توان مدلی از سنجة مهارت شنیداری در چارچوب الگویی جـامع از مفهوم خودنظم بخشی ارائـه داد کـه بتـوان راهبردهـای خـودنظم بخـشی شـنیداری را میـان زبانآموزان انگلیسی ، به عنوان زبان خارجه ، را تبیین کرد.
self-evaluation ٤- روش ٤-١- مرحلة نخست : تهیه پرسشنامه برای ارائه مفهومی از خودنظم بخشی که در ارتباط با مهـارت شـنیداری در یـادگیری زبـان دوم کاربرد داشته باشد، مدل خودنظم بخشی پینتریچ (٢٠٠٤) به عنوان مبنای نظری قرار گرفـت (جدول ١).
مدل خودنظم بخشی (برگرفته از پینتریچ ، ٢٠٠٤) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بنابراین ، گام نخست در طراحی و ابداع این ابزار، هدف قرار دادن ابعاد مربـوط بـه مهـارت شنیداری از طریق نگارش گویه های مناسب می باشد.
بارعاملی گویه های بعد خودنظم بخشی انگیزش و عاطفه در مهارت شنیداری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در پایان، نتایج تحلیل عاملی اکتـشافی مربـوط بـه بعـد خـودنظم بخـشی بافـت در مهـارت شنیداری در جدول ٤ (ادامه ٣ ) قابل مشاهده است .