چکیده:
<p style="text-align: justify;"> تشکیل خانواده در سیره پیامبر(ص) مبتنی بر سادگی و به دور از تشریفات بوده است و آن حضرت همواره بر سبک بودن میزان مهریه تاکید می نموده اند، نگارنده در تحلیل مهریه دختران پیامبر (ص) با روش توصیفی - تحلیلی و با رویکرد تاریخی - روایی به این نتیجه دست یافته است که مهریه دختران پیامبر (ص) از میزان 500 درهم فراتر نرفته است و آن حضرت سعی بر آن داشت تا با برقراری مهریه مشخص برای دخترانش، میزان مهریه را در بین امت اسلامی الگو سازی کند. ضمن آنکه هیچ گاه این سنت را به دیگران تحمیل نکرد و مقدار و نوع آن را به عهده خودشان گذاشت.</p>
خلاصه ماشینی:
(ابن منظور، لسان العرب، ج 14، ص 193)"/> و آن مقدار از مهر دختر بود که پدر برای خودش برمیداشت، و این کار نزد عرب ننگ بود<FootNote No="268" Text=" همان.
"/> دختران پیامبر’ آنگونه که درمنابع آمده رسول خدا’ چهار دختر به نامهای زینب، رقیه، امکلثوم و فاطمه زهرا÷ داشته است<FootNote No="293" Text=" ابن سعد، الطبقات الکبری، ج 8، ص 174؛ ابن عبدالبر، الاستیعاب، ج 4، ص 4؛ ابن حجر، الاصابة، ج 8، ص 138.
عدهای معتقدند مهریه حضرت فاطمه÷ فقط «درع الحطمیه»<FootNote No="333" Text=" این زره به طائفهای از عبدالقیس که به آنان حطمهبن حارث گفته میشد و شغل آنها درست کردن زره بود، نسبت داده شده است و هر شمشیری که با آن برخورد میکرد شکسته میشد.
"/> لذا به مهریهای که رسول خدا’ برای همسران خودشان در نظر گرفتند و دختران خود را نیز به همین مقدار به تزویج همسرانشان درآوردند، مهرالسنه میگویند که از جمله موارد مهر المسمی<FootNote No="355" Text=" مهر المسمی؛ مالی معین است که به هنگام عقد ازدواج یا پس از آن با توافق طرفین یا نمایندگان آنها تعیین میشود.
بهعنوان نمونه، ابن شهر آشوب (۵۸۸ ق) از عکبری به اسنادش از ابو اسحاق نقل میکند که امام حسن× جعده دختر اشعث را بر سنت پیامبر’ به نکاح خویش درآورد و 1000 دینار نیز برایش فرستاده است<FootNote No="358" Text=" فضائل العکبری بالإسناد عن أبی إسحاق أن الحسن بن علی ع تزوج جعده بنت الأشعث بن قیس علی سنة النبی’ و أرسل إلیها ألف دینار.