چکیده:
با وجود اهمیت تلفیق زبان و فرهنگ، تلاشهای کمی به منظور بررسی و تحلیل ارزشهای فرهنگی در کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی، بر اساس یک چارچوب مدون انجام گرفته است؛ بنابراین، مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیل اکتشافی محتوای کیفی به بررسی کتابهای American English File (Latham-Koenig, Oxenden, & Boyle, 2013) که در آموزشگاههای زبان انگلیسی در ایران تدریس میشود، پرداخته است. بدین منظور، مدل الگوهای فرهنگی زارعی و خالصی (2011) برای تحلیل محتوای کیفی این مجموعه مورد استفاده قرار گرفت که شامل چهار مولفه ارزش، هنجار، سازمان و محصول است. در مجموع، نتایج نشان داد که کتابهای درسی محصولاتی هستند که تحت تاثیر پیشفرضها و تعصبات فرهنگی قراردارند. یافتهها حاکی از آن است که مطالب این کتب مملو از ارزشهای فرهنگی منحصر به فرد جهان غرب هستند که از عمدهترینشان میتوان به روابط دختر و پسر، مصرفگرایی، درسگریزی، ترویج موسیقی غرب، محصولات غربی، عدم اعتماد زوجین به یکدیگر، از هم گسیختگی بنیان خانواده و القای ارزشهای گوناگون غربی اشاره کرد. یافتهها موید این است که کتابهای درسی حاملان ارزشها هستند که نه تنها دانش زبانی بلکه فرهنگ خاص گویشوران آن زبان را نیز به زبان آموزان القا میکنند. بنابراین، با استناد به نتایج، نقش معلمان زبان در آگاهی، صیانت از هویت فرهنگی و ملی و ایجاد تعادل برای تلفیق زبان و فرهنگ بسیار حائز اهمیت است.
In spite of the quintessential significance to integrate language and culture, there have been few attempts to investigate the cultural elements of English teaching textbooks based on a valid framework. Consequently, the purpose of this exploratory study was to describe how culture has been addressed in the second edition of six textbooks of American English File Series (Latham-Koenig, Oxenden, & Boyle, 2013), taught in the private institutes in Iran. To this end, a model of cultural patterns, developed by Zarei and Khalessi (2011), was utilized to analyze the content of the series. The model has four constituents of value, norm, institution, and artifact. Overall, the results indicated that textbooks are artifacts which are strongly grounded in cultural assumptions and biases. Moreover, results revealed that these instructional materials are filled with cultural values unique to the Western world, the most prevalent of which include girlfriend-boyfriend relationship, consumerism, lack of studying, Western music, artifacts, lack of trust between the couples, rate of divorce and break-up, and inculcation of Western culture. It is concluded that textbooks are carriers of cultural values that not only transfer knowledge but also inculcate the cultural values of the native speakers of that language. Therefore, the role of the English teachers in prompting intercultural competence is to preserve the Iranian cultural heritage and values and make a balance between the integration of culture and language.
خلاصه ماشینی:
امـا از آنجـا کـه از بخش خصوصی آموزش زبان انگلیسی در ایران استقبال میشود، تحقیـق در مـورد ایـن کتاب های درسی تلاش های انجام گرفته را تائید می کند و از آنجا که کتـاب هـا مملـو از ارزش هـای فرهنگـی هسـتند کـه مـی تواننـد ذهـن دانـش آمـوزان را کنتـرل و باعـث جهت گیریهای مختلف شوند(١٩٩٩ ,Jin &Cortazzi )، اهمیت پژوهش بر روی مولفـه های فرهنگی و ارزشی دو چندان میشود.
همچنین ، وجود رابطه تنگاتنگ بین زبان انگلیسی و فرهنگ وارداتی غربـی و لزوم تأکید اینکه کتب آموزش زبان انگلیسی علاوه بر آموزش مسـائل زبـانی همیشـه حاملان ارزش های فرهنگـی، ایـدئولوژیکی و اجتمـاعی هـم هسـتند ,Jin &Cortazzi ) (٢٠١٢ ,Naji &Pishghadam ;٢٠١١ ,Pishghadam ;١٩٩٩، و ذکر این ضرورت که این کتب آموزشی در آموزشگاه های زبان در ایران به نوجوانان و بزرگ سـالان آمـوزش داده می شوند و از نظر فرهنگی مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته اند درحالی که ممکن است به خودی خود به منظور عدم تطابق احتمالی و جهت گیـریهـای ایـدئولوژیک ، اثـرات فرهنگی داشته باشند، محقق را بر آن داشت تا به استخراج و بررسـی بارهـای فرهنگـی موجود در مجموعـه American English File بـر اسـاس چـارچوب نظـری زارعـی و خالصی (٢٠١١) بپردازد.
٢٩ درصد بالاترین میزان استفاده از چهار مؤلفه اصـلی غربـی فرهنـگ را دارد و بـه نظر محقق حاضر، چون بسیاری از زبان آمـوزان بـا ایـن کتـاب وارد سیسـتم آموزشـی مؤسسات می شوند مؤلفین ایـن کتـاب سـعی کـرده انـد از الگوهـای ارزش هـای غربـی بیشتری در این کتاب استفاده کنند.