چکیده:
هدف پژوهش حاضر، طراحی و رواسازی پرسشنامهای برای سنجش هیجانها معلمهاست. بدینمنظور، پرسشنامهای آنلاین تهیه شد که 326 معلم زبان انگلیسی در شهرهای مختلف ایران به آن جواب دادند. برای رواسازی پرسشنامه از دو روش نظریه کلاسیک اندازهگیری و نظریة پاسخسوال استفاده شد. ابتدا، تکبعدی بودن پرسشنامه با تحلیل رش بررسی شد. سپس، تحلیل عاملی اکتشافی بر روی دادهها انجام شد که شش خردهمقیاس را نشان داد. سپس، تحلیل عاملی تاییدی بر روی مدلی ششعاملی انجام شد که در نهایت روایی پرسشنامه را تایید کرد. همچنین بهمنظور برسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.
خلاصه ماشینی:
بنـابراین ، هــدف پــژوهش حاضــر در گــام اول طراحــی و رواســازی پرســش نامه ای بــه منظور ســنجش هیجان ها افتخـار، شـرم و خسـتگی و در گـام دوم بررسـی روایـی و پایـایی ترجمـه فارسـی پرســش نامۀ هیجان هــا فرنــزل (٢٠١٤) اســت .
١. اهداف تحقیق فرنــزل ، پکــرون ، و گــوتز٦ (٢٠١٣) پرســش نامه ای طراحــی کرده انــد کــه ســه هیجــان لـذت ، خشـم و اضـطراب را میسـنجد، امـا هیجان هـای افتخـار، شـرم ، و خسـتگی در میـان این هیجان هـا نیسـتند؛ لـذا، هـدف ایـن پـژوهش طراحـی و رواسـازی پرسـش نامۀ هیجان هـا به زبان فارسی است که بتوان هیجان های معلم ها را در کلاس سنجید.
Frenzel, Pekrun, Goetz ٣.
ابزارهای پژوهش فرنــزل و همکــاران (٢٠١٣) پرســش نامه ای بــرای ســنجش هیجان هــای معلــم را طراحــی کردند کـه در آن سـه هیجـان لـذت ، خشـم و اضـطراب سـنجیده میشـود.
تحلیل عاملی اکتشافی بر روی پرسش نامۀ هیجان های معلم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بـر اسـاس نتـایج تحلیـل عـاملی اکتشـافی، یـک گویـه از هـر یـک از سـه خرده مقیـاس خشـم ، افتخـار و شـرم حـذف شـد.
آمار توصیفی برای خرده مقیاس های پرسش نامه هیجان ها معلم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ادامه جدول ٥ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همـان طـور کـه جـدول ٥ نشـان میدهـد، لـذت بـا میـانگین ٥/١٥ رایج تـرین هیجـان و خشــم بــا میــانگین ١/٧٤ کمتــرین هیجــانی اســت کــه معلم هــای زبــان انگلیســی در کلــاس تجربــه میکننــد.
Inclusive and exclusive educational change: Emotional responses of teachers and implications for leadership.