چکیده:
هدف پژوهش حاضر ساخت و رواییسنجی اولیه ابزاری برای ارزیابی درک ورزشکاران از رفتارهای مربیان بود که به ارتقای رفتارهای مرتبط با بازی جوانمردانه میانجامد. ساخت پرسشنامه در سهگام انجام شد. در گام نحست، مرور پیشینه چارچوبهای نظری نحوه تاثیرگذاری مربیان ورزشی بر رفتارهای مرتبط با بازی جوانمردانه ورزشکاران را فراهم نمود. در گام دوم، مجموعهای شامل 191 گویه انشاء شد و روایی محتوای آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. در گام آخر، 252 پسر ورزشکار نوجوان (با دامنه سن 19-14 و میانگین سن =34/1±88/15 سال) از رشتههای ورزشی گروهی (والیبال، بسکتبال، فوتبال، و فوتسال) نسخه بازنگری شده و 164 گویههای پرسشنامه را پر کردند. تحلیل مولفههای اصلی گویهها را به 30 کاهش داد و یک ساختار چهار عاملی (مدلسازی، آموزش، فشار، و گفتگو) را پیشنهاد نمود. نتایج نشان داد نسخه نهایی سیاهه رفتارهای مرتبط با بازی جوانمردانه مربیان ویژگیهای روانسنجی خوب و همسانی درونی مناسبی دارد، و 80/57درصد از کل واریانس را تبیین میکند. درمجموع، تحقیق حاضر منجر به تهیه ابزاری روا و پایا برای ارزیابی سازوکارهای ویژهای شد که مربیان بهوسیله آن رفتارهای مرتبط با بازی جوانمردانه را در نوجوانان ترویج میدهند، بااینوجود، برای اعتبارسنجی این ابزار باید پژوهشهای بیشتری انجام شود.
خلاصه ماشینی:
در مجموع ، تحقيق حاضر منجر به تهيه ابزاري روا و پايا براي ارزيابي سازوکارهاي ويژه اي شد که مربيان به وسيله آن رفتارهاي مرتبط با بازي جوانمردانه را در نوجوانان ترويج ميدهند، بااين وجود، براي اعتبارسنجي اين ابزار بايد پژوهش هاي بيشتري انجام شود.
چهارمين و شايد مهم ترين محدوديت ناشي از اين ميشود که براي ارزيابي رفتارهاي مربيان در شخصيت سازي ورزشکاران از نظريه هاي مرتبط با رشد اخلاقي استفاده نشده است .
بر اين اساس و به استناد تحقيقات انجام شده ، مربيان ميتوانند با استفاده از روش هايي مانند الگوسازي، تأييد اجتماعي، آموزش ، ايجاد محيط انگيزشي، و گفتگو، همچنين دادن پاداش به رفتارهاي مطلوب ورزشکاران موجب تقويت و تکرار اين رفتارها را مهيا نمايند و نقش الگو را براي ورزشکاران نوجوان و جوان ايفاء کنند (22 ,1) به چند دليل ميتوان از سلوک و منش پهلواني به عنوان معياري براي اندازه گيري شخصيت استفاده کرد.
در اين گام روي چارچوب هاي نظري مرتبط با موضوع تحقيق ، صفات ، ويژگي ها، خصايل و منش پهلواني، و رفتارهاي مرتبط با بازي جوانمردانه و نيز روي شرکت در ورزش و نقش آن در شخصيت سازي ورزشکاران نوجوان و جوان و به طور اخص روي نقش مربيان در اين بين تأکيد شد.
نمرات دو رده سني در عامل هاي CFBI (٢٥٢=N) )به تصویرصفحه رجوع شود) بحث و نتيـجه گيري پژوهش حاضر با هدف ساخت ابزاري براي ارزيابي نقش مربيان در ايجاد رفتارهاي اخلاقي مرتبط با بازي جوانمردانه در ورزشکاران نوجوان انجام شد.
از ابزار توسعه يافته در اين تحقيق ميتوان براي ارزيابي شايستگي هاي اخلاقي و رفتارهاي مرتبط با بازي جوانمردانه مربيان فعال در حوزه ورزش جوانان و نوجوانان استفاده نمود.