چکیده:
کیفیت آموزش و پرورش همواره از جمله دغدغههای اصلی نظامهای آموزش و پرورش در اغلب کشورهای دنیا بوده است. نقش سرمایه انسانی در توسعه اقتصادی، رشد بهرهوری، و نوآوری به طور روزافزونی مورد تاکید قرار گرفته و از این طریق، اختصاص یارانه یا سوبسید دولتی برای آموزش، مهارتآموزی و آموزش حین کار توجیه میشود. در این پژوهش سعی داریم ضمن معرفی ویژگیهای کشورهای توسعهیافته و کشورهای در حال توسعه، چالشهای آموزشی عصر جدید را در این کشورها بررسی نماییم. همچنین با عنوان کردن آموزش و پرورش به عنوان یکی از مولفههای سرمایه انسانی، ویژگیهای عمومی آموزش و پرورش در ایران و کشورهای منتخب را بررسی نموده و شاخصهای اقتصادی در این کشورها را به صورت تطبیقی مقایسه نماییم. هدف اصلی از انجام چنین مطالعهای این است که آموزش و پرورش به عنوان یک سرمایهگذاری ملی پربهره در بین دولتمردان و سیاستگذاران مطرح شود و به آموزش و پرورش از آن جهت که باعث رواج بازار علم شده و با بارور ساختن اندوختههای علمی و فنی جامعه منجر به رشد اقتصادی میشود، توجه بیشتری شود.
خلاصه ماشینی:
نقش سرمایه انسانی در توسعه اقتصادی، رشد بهره وری، و نوآوری به طور روزافزونی مورد تأکید قرار گرفته و از این طریق ، اختصاص یارانه یا سوبسید دولتی برای آموزش ، مهارت آموزی و آموزش حین کار توجیه میشود.
ویژگیهای کلی نظام های آموزش و پرورش در کشورهای سرمایه داری به شرح زیر است : • برنامه ریزی آموزش و پرورش به سمت تدوین امور بصورت کلی و قابل تفسیر در سطوح پائین تر تا سطح مدارس (تأکید بر فردگرایی) حرکت مینمود؛ • انطباق سیستم آموزشی با تغییرات پویا با تکیه بر طبق اصول اولیه جوامع خود یعنی لزوم پاسخگوئی به خواست جامعه ، تن دادن به نظارت نهادهای مردمی و در نهایت اولویت بخشیدن به منافع ملی؛ • توجه خواست عامه مردم و نیز اقشار و اقلیت ها و سهم هر یک از آنها در آموزش افراد و ایجاد مدارسی با ساختارهای گوناگون و شیوه های اداره مختلف ؛ • تأمین بودجه مدارس دولتی از محل منابع ملی و مالیات های عمومی(اپل ، ٢٠١٢).
_____________________________________________________ 1 - Office of Economic Opportunity (OEO) 2 - Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) (رجوع شود به تصویر صفحه) منبع : (کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه آموزشی) البته لازم به توضیح است که مبلغ سرانه آموزشی، لزوما مبلغی نیست که به طور مستقیم برای دانش آموز هزینه میشود و بخش اعظمی از سرانه آموزشی به حقوق و دستمزد کادر آموزشی برمیگردد که با توجه به وجود تفاوت در سیستم پرداخت کشورهای مختلف ، کار مقایسه را مشکل میکند.