چکیده:
با آنکه بهره گیری از فناوری، میتواند به عنوان ابزاری در یاددهی برخط شناخته شود، به نظر میرسد رویکردهای نوین در آموزش زبان، بر ترکیب فناوری با شیوه های حضوری در کلاس تأکید دارند. اما این پرسش بی پاسخ مانده است که آیا آموزش ترکیبی در کلاسهای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان اثربخش است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثرات یادگیری به شیوة معمول و ترکیبی بر خلاقیت، انگیزش و یادگیری فارسی آموزان غیرایرانی است. در این پژوهش، ابتدا برخی مفاهیم یادگیریِ ترکیبی، مرور شده و کاربرد آن در آموزش زبان به صورت مختصر ارائه میگردد. روش پژوهش، از نوع کاربردی و شبه تجربی است. این پژوهش بر روی40 فارسی آموز غیرایرانی مرکز بینالمللی آموزش زبان فارسی دهخدا انجام شدهاست. دادههای پژوهش به کمک پرسشنامة خلاقیت تورنس، پرسشنامة انگیزش پیشرفت هرمنس و پرسشنامة یادگیری جمع آوری گردیده و با استفاده از روش کواریانس تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری میان یادگیری به شیوة ترکیبی با یادگیری به شیوة معمول در پیوند با متغیرهای خلاقیت، انگیزش و یادگیری در میان فارسی آموزان غیرایرانی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
تأثیر آموزش به شیوة معمول و ترکیبی بر خلاقیت ، 1 انگیزش و یادگیری فارسی آموزان غیر ایرانی 2 سید رسول عمادی 3 امیررضا وکیلی فرد 4 یونس فرخنده تاریخ دریافت : ٩٤/١٢/٠٣ تاریخ پذیرش : ٩٦/١٢/٠٦ چکیده با آنکه بهره گیری از فناوری، میتواند به عنوان ابزاری در یاددهی بـرخط شناخته شود، بـه نظـر مـیرسـد رویکردهـای نـوین در آمـوزش زبـان ، بـر ترکیب فناوری با شیوه هـای حضـوری در کـلاس تأکیـد دارنـد.
به دلیل رشد روز افـزون کاربرد رایانه ، در دنیای پیشرفتۀ امروز، آموزش با یادگیری بـه کـارگیری فنـاوری بـه ابـزار مهمی تبدیل شده است که افراد از طریق آن برای رسیدن به هدف ها، دستاوردهای شخصـی و جستجوی مسیری بـرای زنـدگی بهتـر تـلاش مـی کننـد ( ,Dunleavy &Boyle, Duffy ٢٠٠٣).
با درک این مهم ، پـژوهش حاضـر در پی پاسخ گویی به این پرسش اسـت کـه آیـا میـان روش هـای آمـوزش بـه شـیوة متـداول و ترکیبی در خلاقیت ، انگیزش و یادگیری فارسی آمـوزان غیرایرانـی زبـان تفـاوت معنـاداری وجود دارد؟ ٢.
سیدی و یعقوبی (٢٠١٢ ,Yaghoubi &Seyedi ) در پژوهشـی بـا عنـوان طراحی و پیاده سازی نظام آموزش ترکیبی برای دانشجویان رشـته هـای توانبخشـی در سـال ١٣٩١ به ایـن نتیجـه دسـت یافتنـد کـه شـیوة آمـوزش ترکیبـی بـا افـزودن شـیوة یـادگیری دانشجومحور به آموزش حضوری و استفاده از ابزارهای توانمندی مانند محتـوای آموزشـی استاندارد، به سادگی می تواند کیفیت آموزش بالاتری را نسبت به دیگر شیوه هـا (حضـوری و الکترونیکی ) برای دانشجویان فراهم نماید.