چکیده:
در این پژوهش قصد بر این است تا تاثیر نیروهای صنعت. جهتگیری بازار بر عملکرد بانک ملت شهرستان
اردبیل بررسی شود. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان بانک ملت در شهرستان اردبیل است. با استفاده از
مجله علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری (سال دوم)
فرمول کوکران حجم نمونه برابر با ۱۷۰ نفر بدست آمد که بر اساس روش نمونه گیری غیر تصادفی در
دسترس انتخاب شدند. به منظور اندازه گیری مولفه های نیروهای صنعت. جهت گیری بازار و عملکرد سازمان
از پرسشنامه تاکاتا و همکاران (۲۰۱۶) استفاده شد. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی» صوری و پایایی
پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. تخمین مدل بر اساس روش معادلات ساختاری با
بکارگیزی نرمافزار آموس انجام گرفت. نتایج نشان داد که نیروهای صنعت مثبت و معناداری بر عملکرد
بانک ملت دارد؛ و همچنین جهت گیری بازار بر عملکرد بانک تاثیر مثبت و معنادار دارد و نهایتا بر اساس
نتایج تحقیق پیشنهادهایی برای ارتقای عملکرد بانک ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
با توجه به تغییرات مستمر محیطی، رقابت فشرده بین بانکها، افزایش انتظارات مشتریان ، رشد بانک داری الکترونیکی، تغییرات تکنولوژیکی، بازارگرا و مشتری گرا شدن بانک ها، بانک ملت به عنوان یکی از موسسات مالی و پولی کشور با هدف ارائه خدمات بانکی به طیف گسترده ای از مشتریان ، تلاش دارد با تکیه بر قابلیت های سازمانی و با به کارگیری رویکردهای مناسب استراتژیک به مزیت رقابتی پایدار دست یافته و عملکرد و سودآوری خود را تا سطح مطلوبی بالا ببرد؛ از این رو به بررسی جهت گیری های مختلف استراتژیک در این بانک که راهنمای رفتار سازمان در بازار است و پتانسیل ایجاد عملکرد عالی را دارد، پرداخته و اهمیت وجود قابلیت های بازاریابی به عنوان مکانیزم عملی برای پیاده سازی واقعی جهت گیری های استراتژیک را بیان نموده و به صورت تجربی اثر واسطه ای قابلیت های بازاریابی را بر رابطه بین جهت گیری های استراتژیک و عملکرد بانک ارزیابی می کنیم .
ابراهیمی در سال ١٣٩٥ در تحقیق "بررسی تأثیر بازاریابی درونی برجهت گیری بازار،عملکرد سازمانی و تعهد سازمانی " در بین کارکنان شعب درجه ١ بانک اقتصاد نوین در شهر تهران پرداخته است ، بررسی نشان داده که بازاریابی درونی عامل تعیین کننده ای در ایجاد مزیت رقابتی در سازمان های خدماتی ازجمله بانک ها بوده و این سازمان ها را مجهز به شایستگیها و قابلیت هایی میکند که ضمن بهره گیری از فرصت های محیطی بتوان عملکرد خود را بهبود و ارتقا بخشیده و تعهد کارکنان را نسبت به خود افزایش دهند .
نتایج آزمون فرضیه های پژوهش بر مبنای مدل ساختاری با نرم افزار آموس به شرح زیر است : فرضیه اول تحقیق : نیروی صنعت بر عملکرد سازمانی بانک ملت اردبیل تاثیر معنادار دارد.