خلاصه ماشینی:
"اما مراد از نمط عالی که درین رساله در باب آن تحقیق شده است و در طی این مقاله مورد بحث ما خواهد بود تا اندازهء نزدیک با مفهوم جزالت در اصطلاح ادبای ما،علی الخصوص ابن اثیر مؤلف المثل السائر میباشد1و بهمین جهت درین مقاله اسلوب جزل نیز تقریبا در مورد«نمط عالی»بکار رفته است.
اما غرض اصلی خود او از تألیف این کتاب آنستکه با ذکر شواهد و امثال،خطبا را با مفهوم واقعی نمط عالی که تقریبا چیزی شبیه به جزالت و فخامت در اصظلاح ادبای خودمان میباشد آشنا میکند و آنها را از وقوع در خطاها و اتشتباهاتی که درین بابا ممکن است رخه دهد مصون بدارد.
de-la Litt gr vol v 380 (2)-برای تعاریف رجوع فرمائید بدائرة المعارف بریتانیکا Enc. Brit vol XIV P 379-380 (3)- Apollonius (4)- Jon (5)- Hypereides (6)- Lysias (7)- Saintsbury,Hist of Eng. Criticism p 12-13 نکتهء جالب دیگر شور و هیجانی است که مؤلف در بیان عقاید و اظهار آراء خویش دارد.
باری لونگینوس درین کتاب برای آنچه آنرا نمط عالی میخواند شرایط و اوصافی بر میشمرد که بیشتر جنبهء باطنی و معنوی دارد و مخصوصا تأکید میکند که نمط عالی بزبان و بیان و لغت بسته نیست مربوط بعلو و عظمت و قوت و قدرت مفاهیم و صوری است که بذهن سخنور الهام و افاضه میشود و بنابراین از راه تعلم و تمرین و جهد و ممارست بدین ذروهء بیان نمیتوان رسید،معذللک برای کسی که میخواهد نویسنده و گویندهء خوب باشد البته تمرین و ممارست و تدرب و تجربیت لازم و ضروری است."