چکیده:
هدف: هدف این پژوهش سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و شناسایی مولفههایی از خدمت است که در این کتابخانه نیازمند ارتقاء و بهبود میباشند. روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و روش پژوهش پیمایشی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. از جامعه 31000 نفری دانشگاه تهران، 205 نفر نمونه انتخاب شدند. از ابزار لیب کوآل برای سنجش سطوح مختلف ادراکات کاربران از کیفیت خدمات کتابخانه استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داده در مولفه اثر خدمت، سطح خدمت دریافتی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بالاتر از سطح حداقل انتظار کاربران بوده است که نشان دهنده رضایت کاربران در این مولفه میباشد. در دو مولفه کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان مکان نیز سطح خدمت دریافتی در کتابخانه مورد مطالعه بالاتر از سطح حداقل انتظار کاربران بوده که نشان دهنده رضایت کاربران در این مولفهها است. در مولفه اثر خدمت، سطح حداقل انتظارات برای همهی گروههای کاربری کتابخانه برآورده شده است. خدمات ارائه شده در مولفه کنترل اطلاعات، برای دانشجویان کارشناسی از سطح حداقل انتظارشان پایینتر بوده و ابراز نارضایتی کردهاند. خدمات ارائه شده در مورد مولفه کتابخانه به عنوان مکان برای دانشجویان دکتری در حد سطح حداقل انتظارشان بوده و به نوعی مطالباتی دارند. سطح خدمات دریافتی برای همهی گروههای کاربری، در هر سه مولفه، تا سطح حداکثری مورد انتظار فاصله دارد. اصالت پژوهش: به دلیل کاربرد لیب کوال در سنجش شکاف موجود بین سطوح ادراکات کاربران و تعیین نقاط ضعف و قوت کتابخانه در سه مولفه خدمت اهمیت دارد.
خلاصه ماشینی:
وضعیت سطح دریافت در هر یک از مؤلفههای لیبکوآل (اثر خدمت، کنترل اطلاعات، کتابخانه به عنوان مکان) در جامعه مورد پژوهش چگونه است؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) آمار مربوط به وضعیت سطح دریافت کاربران کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در هر یک از مولفههای لیبکوآل در جدول 4 عرضه شده است.
وضعیت سطح حداکثر انتظارات در هر یک از مؤلفههای لیبکوآل (اثر خدمت، کنترل اطلاعات، کتابخانه به عنوان مکان) در جامعه مورد پژوهش چگونه است؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) دادههای مربوط به وضعیت حداکثر سطح انتظار کاربران کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در مولفههای لیبکوآل در جدول 5 نشان داده شده است.
چه تفاوتی بین سطوح ادراکات گروههای کاربری جامعه مورد پژوهش در مولفههای لیبکوال (اثر خدمت، کنترل اطلاعات، کتابخانه به عنوان مکان) وجود دارد؟ در این بخش تلاش میشود تا تفاوت میان میانگین سطوح ادراکات کاربران کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران از کیفیت خدمات کتابخانه مذکور به تفکیک گروههای شرکتکننده از نظر شغلی در پژوهش، در هر یک از مولفههای لیبکوآل بررسی شود و با سه پرسش فرعی به پرسش 4 پژوهش پاسخ داده شود.
میانگینهای سطوح ادراکات کاربران از کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در مولفه کتابخانه به عنوان مکان به تفکیک گروههای کاربری (رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که در جدول 8 مشاهده میشود، میانگین سطح خدمت دریافتی در مولفه کتابخانه به عنوان مکان در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران از نظر تمامی گروهها (هیات علمی، دانشجویان کارشناسی، و کارشناسی ارشد به ترتیب با میانگین 1/6، 3/7، و 2/6) به جز گروه دارای تحصیلات دکتری با میانگین 6/5 بیشتر از سطح حداقل انتظارشان بوده و برای دانشجویان مقطع دکتری برابر با سطح حداقل انتظارات است.