چکیده:
ریسک جزء لاینفک فعالیتهای اقتصادی است و تمامی موسسات و بنگاه های اقتصادی با طیف متنوعی
از ریسک مواجه ند. در بین ریسک های پیش روی موسسات مالی، ریسک بازار از مهمترین ریسکهای
موجود است و سهم آن در ورشکستگی یک بنگاه اقتصادی بسیار زیاد و چشمگیر است. اهمیت ریسک
بازار، به علت تنوع بیش از حد عوامل بروز ریسک بازار است. به طور کلی، ریسک بازار ناشی از تغییرات
در دارایی های مالی، کالا، نرخ ارز، نرخ بهره و.. در بازارهای سرمایه است. ابداعات و نوآوری های
صورت گرفته در بازارها به همراه گسترش فناوری اطلاعات و جهانی شدن اقتصاد، بازارهای مالی جهان را
با تغییرات و نوسانهای عمده مواجه کرده و زمینه کاربرد مهندسی ریسک، بهعنوان پروسه طراحی
محصولات مالی نوآورانه، و کاهش انواع گوناگون ریسک ها، بوسیله مهندسی مالی، فراهم ساخته است.
هدف این مقاله معرفی انواع ریسک در بازار محصولات مالی است. مقاله ضمن پرداختن به مفاهیم ریسک
و انواع آن به رابطه بین ریسک ها در حوزه مهندسی مالی و مدیریت مالی در بازارهای مالی پرداخته و
پیشنهاداتی را در قالب نتایج ارائه می نماید.
خلاصه ماشینی:
ابداعات و نوآوري هاي صورت گرفته در بازارها به همراه گسترش فناوري اطلاعات و جهاني شدن اقتصاد، بازارهاي مالي جهان را با تغييرات و نوسان هاي عمده مواجه کرده و زمينه کاربرد مهندسي ريسک ، به عنوان پروسه طراحي محصولات مالي نوآورانه ، و کاهش انواع گوناگون ريسک ها، بوسيله مهندسي مالي، فراهم ساخته است .
روش سنتي مربوط به کاهش انواع متفاوت ريسک ها در تئوري و عمل براي بدست آوردن يک ضمانت جريمه اي، ضمانت بانکي، سپرده ، قبض نرم افزار و ديگر روش ها است که جنبه قانوني داشته و لازم اجرا است (اوليانوفو لنين ،٢ ٢٠٠٤) به طور طبيعي هر فعاليتي با ريسک و خطر همراه است ، انسان ها از زمان هاي بسيار دور به اين مفهوم پي برده اند و به دنبال شناسايي عوامل و منابع آن هستند (جعفرنژاد و يوسفي زنوز، ١٣٨٧).
و در نهايت کنترل ريسک اعمال مي شود که شامل دسته هاي قابل تفکيک چون ، اقدام هايي براي پيشگيري از وقوع خسارت ، اقداماتي براي حداقل کردن خسارت در وصورت وقوع ريسک و اقداماتي براي رفع نواقص و بازگشت به وضعيت عادي در صورت وقوع ريسک و وآرد آمون خسارت در سريع ترين زمان با حداقل هزينه صورت ميگيرد (کسمتي و آستين ، ١٣٨٢) مدل (١) RP = PO * (1-PD) * MF * 100 RP = احتمال ريسک PO = احتمال وقوع ريسک PD = احتمال اينکه ريسک در زمان مناسب شناسايي و تاثير آن حداقل شود MF = ميزان بزرگي و شدت وقوع ريسک ٣- نفوذ مهندسي مالي بر بازار هاي مالي فرآيند طراحي محصولات مالي جديد به منظور کاهش انواع مختلف ريسک ها توسط ابزار مهندسي مالي ايجاد شده و مهندسي- ريسک (مهندسي- خطر) ناميده ميشود (آرياتوويچ ،١٠ ٢٠١٥).